onsdag 8 juni 2011

På skola i slummen

Ingen golf blev det idag, trots att det var onsdag! Eftersom Fredrik är i Chennai får jag inte riktigt till morgonlogistiken om jag ska åka och golfa klockan 7. Så förra veckans runda fick bli den sista före sommaren!

Istället har jag hittat på lite andra saker. På svensklunchen senast pratade jag med en annan svensk tjej om volontär-arbete eftersom jag vet att hon är involverade i flera projekt. Hon skulle börja jobba på ett nytt projekt efter sommaren. En skola i slummen. Så där har vi varit på möte nu efter lunch. Otroligt att det ligger slum bakom gator med ganska fina hus. Men också utanför grinden till området där vi bor är det slum. ABB Schweiz har tydligen varit med och sponsrat denna skolan tidigare. Med barn från klasserna 1-10. Vi ska hålla 2 bildlektioner tillsammans varje måndag förmiddag i höst för klasserna 4 och 8. Det ska bli spännande! Tror att man får så mycket tillbaka av att jobba med barnen. Känner att nu när vi är på plats så vill jag göra något mer och då kan detta bli bra!


Bild tagen uppifrån bildrummet på översta våningen. Titta noga så ser ni plåttaken som döljer bostäder för fattiga. Det är dessa barn som går på skolan.


Bilden är också tagen utanför skolan

Hann också en snabb sväng upp till lilla affärsgatan här i Whitefield för att titta på billiga saris att ha till dukar på Fredriks fest. Men det blev lite för stressigt eftersom jag upptäckte att jag tittade på min klocka som stannat! Massor av vackra tyger fanns för 100 rupies metern! Man behöver alltså inte åka långt för att hitta sådant!

Lite gatubilder härifrån Whitefield tagna lite snabbt!








(p.s. jag vet att den är suddig! Men ganska kul och något man ser varje dag! Trots allt lite häftig i sin suddighet!)

Att det händer spännande saker här i Indien läste jag i Expressen. Längre ner finns också länk till filmen. I Mysore, som ligger ca 3 timmar härifrån, har vi varit 2 gånger och passerat 2 gånger på väg till Kabini och Coorg!

Två elefanter gick bärsärk - en död

"Två vilda elefanter på framfart har dödat en man i Södra Indien.
Tv-bilderna från New Dehlis television visar hur en man ligger helt livlös vid en av elefanternas fötter, rapporterar AP.
Nu uppmanar myndigheterna folket att stanna inomhus.
I staden Mysore har två vilda elefanter gått bärsärk på gatorna. Minst en person rapporterats ha blivit dödad efter att en av elefanterna sparkat på honom.
Enligt de tv-bilder som kablats ut är mannens kropp helt livlös och ligger nedanför elefanten som nyss sparkat på honom.
Bilderna visar även hur elefanten vansinnigt sparkar på en ko.

Uppmanas stanna inomhus

Myndigheterna gör nu allt för att bedöva elefanterna. Alla som bor i staden uppmanas att stanna inomhus och inte att kasta stenar på djuren. Något som gör dem än mer aggressiva.
Varje år dör hundratals människor i Indien när vilda djur vandrar in i städerna. Djuren är oftast hungriga och vilsna eftersom att deras naturliga miljö blir allt mindre av att städerna expanderar.
Indiens nationalparker lider enorma förluster av människornas intrång när de flyttar in och tar av naturens resurser, samt låter sin boskap beta på områdena.
Se filmen här"

Ramesh ringde mig för en stund sedan. Han hade blivit påkörd på väg till flygplatsen för att hämta Fredrik. Någon hade med hög fart kört in på sidan av bilen. Tack och lov var Ramesh inte skadad. Tack och lov var varken Fredrik eller vi andra med i bilen. Är glad och tacksam över att det bara är materiella skador. Även om det var synd på vår nästan nya bil. Det ställer också till lite problem med ersättningsbil och kanske ersättningschaufför. Vilket jag inte är så glad över nu när jag har ganska mycket att fixa innan vi åker hem. Men huvudsaken att Ramesh inte är skadad. Hoppas se honom här imorgon med en annan bil.

2 kommentarer:

  1. Annelie! Vilken spännande idé och bra insats att jobba som volontär på denna skola!Sedan kanske vi kan utbyta pedagogiska tankar och idéer!
    Ha en bra hemresa!
    Hoppas att vi kan träffas i sommar!
    Många kramar Anna

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Ja det ska verkligen bli spännande! Jag är ju ingen pedagog! Jag är kemist och säljare!!! Men jag hoppas kunna tillföra något till barnen!
    Vi hörs när jag är i Nässjö!
    Kram!
    Annelie

    SvaraRadera