söndag 5 juni 2011

Riktigt kul och trevlig helg

De flesta kanske vet att jag gillar att laga mat. Och nu när jag inte jobbar tycker jag det är lyx att ha tid att kunna laga mat. Dock tog det ett tag att komma igång i nya köket här och med de råvaror som bjuds här. Jag som lagat mycket mat med Gräddfil och Cream Fraiche fick tänka om. Mycket annat hittar man inte heller. Att gå efter Allt om mat´s menyer är omöjligt utan att improvisera. En annan sak som också ställer till det är strömavbrotten! Som i fredags när jag för första gången hade gjort hasselbackspotatis. 2 minuter efter att jag satt in dem så gick strömmen! Lät dem stå inne på eftervärmen i hopp om att strömmen skulle komma tillbaka! Sparkade iväg och hämtade Alexander under tiden! Av de svenska kompisarna fick jag tipset att skiva upp dem och steka. Så väl hemma igen gjorde jag det. Skar igenom alla potatis, la dem i stekpannan och började steka dem! Just i det ögonblicket kom strömmen tillbaka! Då kan jag säga att jag inte kände mig helt road av att laga mat! I plåten igen och in i ugnen igen! Ja, hursomhelst blev det tillslut en OK middag! Trist att det är ofta som fredagsmiddagarna strular när strömmen går!

I lördags skulle vi ha några familjer på middag och jag funderade länge på om jag skulle våga ha potatis bakad i ugnen eller om jag skulle göra potatissallad istället! Chansade med ugn och det gick utmärkt! Igår kväll är faktiskt första gången som jag känner mig helt nöjd med min matlagning här i Indien när vi har gäster. Helstekte oxfilen i stekpannan och lät den sedan ligga under folie tills det var dags att äta den. Värmde sedan skivorna i stekpannan. Vilket resulterade i väldigt mör och fin oxfile! Till efterrätt hade jag Bacardi-rom ungsbakad mango som gifte sig fint med glassen! Trevlig kväll med barn som sov lite här och var på golven i de olika rummen!

Alexander tar verkligen inte sovmorgon efter en sen kväll. Vid 7 imorse sa han godmorgon nerifrån första våningen och satte på tv:n! En stund senare gick han ut till våra indiska grannpojkar och spelade cricket! Och detta långt innan Fredrik, jag och Karolina ens funderat på att gå upp!

Att ha maid och kunna åka ifrån all disk från en tre-rätters middag för 6 vuxna och 7(5) barn känns fantastiskt. Att komma hem efter den mycket trevliga brunchen på Leela Palace (inga bilder på efterrätterna idag) till ett helt rent kök och alla spår efter gårdagskvällen borta är en obeskrivlig känsla! Me like!

När vi kom till Leela Palace var det extra säkerhetspådrag och -kontroll eftersom en kvinnlig minister bodde där i 2 nätter. Ambulans och Brandbil stod beredda utanför! Och vi möttes av militärer med skottsäkra västar med automatvapen. Det kändes lite läskigt måste jag säga! Massor av extra poliser fanns på plats. Men som Fredrik sa så kanske det trots allt var en extra säker plats att vara på idag! De skannade väskorna som vanligt och man får gå igenom en båge precis om på en flygplats. Men väl därinne njöt vi sedan av den goda maten, det trevliga sällskapet och den goda drickan! Karolina och kompisen C drog efter brunchen iväg på egna äventyr i den intillliggande gallerian. Men efter lite letande hittade vi dem i en affär med typiska Indiska grejer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar