fredag 17 juni 2011

Skolavslutning i Sverige

Inget är så somrigt som en skolavslutning i Sverige. Vad går upp mot "Den blomstertid nu kommer" och "Idas sommarvisa"? Visst är det inte riktigt så stämningsfullt på skolgården som det var i kyrkan. Men mysigt är det i allafall. Så trots att vi inte behövde gick vi till skolavslutningen på Emausskolan i morse. Kul också att träffa föräldrarna till barnens kompisar och fröknarna. Karolinas fröken lovade att vi skulle få låna lite religion- och historie-böcker att ta med till Indien. Skönt att få hennes bedömning av vad som Karolina behöver läsa i Indien eftersom hon hade egen erfarenhet både som lärare och av utlandsvistelse i USA under
3 år.

Igår var barnen på skolan hela dagen, på femmornas lekdag. Jag visste inte om de skulle få äta lunch i skolan eftersom de inte går där, så jag skyndade på med mina ärenden för att sedan sitta hemma och vänta på dem i flera timmar innan de kom hem.

Jag åkte en tur till nya IKEA igår. STORT var det! Och antagligen ett av världens nyaste och modernaste IKEA! Det blev tyg till dukar till festen och lite annat som behövs till lördag. Blev ju inget sari-tyg i all hast i Bangalore!

Efter skolavslutningen idag så var vi och handlade till festen. Gjorde en lite tokig grej på ICA idag. Tänkte att jag tar en scanner idag. Men glömde ta påsar så jag skannade allt men la det i vagnen så vi fick stå och packar allt efter att vi checkat ut i alla fall. Van vid att handla i Indien som man är nu.

Vid mitt val av efterrätt till på lördag tänkte jag inte på att jag inte har någon maid. Hur många olika bunkar som gick åt vill jag inte tänka på! Och imorgon ska jag göra två till! Kanske kan optimera processen något! Och, nej, ni kan inte gissa vad det blir!

Ikväll var en sån där härlig sommarkväll som det inte är så många av på en sommar! Lite gott vin i solnedgången på altanen! En sän här kväll hade man velat sitta i båten (som nu är såld) och titta ut över Mälaren! Men vår vackra gröna trädgård är inte fel den heller! Alexander frågar varje kväll vad klockan är! Han har lite svårt att förstå att klockan är sent fast det är ljust ute. Det har han glömt i Indien, där det tyvärr blir mörkt alldeles för tidigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar