torsdag 15 december 2011

BYOB - ny betydelse!

BYOB kom jag i kontakt med första gången när Fredrik och jag var i Australien 1998. BYOB med betydelsen - "Bring your own beer". Till restauranger i Australien som inte har tillstånd att sälja alkohol kan man ta med sig det man vill dricka själv! Vet att vi blev lite förvånade över detta första gången vi stötte på det. Det var uppe i Blue Mountains norr om Sydney!
Hursomhelst är det "förbud" för plastpåsar i Bangalore sedan i höstas. Det innebär i praktiken att man nu får betala för sina plastpåsar istället för att få dem gratis! Detta för att kunderna ska ta med sig egna påsar och på så sätt spara plast och plastpåsar. Idag när Karolina och jag var ute och julshoppade i det nya, stora shoppingcentret såg jag den nya betydelsen av BYOB i en av butikerna - " Bring your own bag". Så duktig har jag inte blivit ännu utan betalar de 3-7 rupies per påse som de nu kostar.

Karolina och jag tog alltså en ny tur till Phoenix, det nya shoppingcentret, i dag på förmiddagen. Karolina gick själv en stund för att köpa julklappar till mig. Idag var också första gången som Karolina köpte toppar på damavdelningen. Börjar bli stor nu! Jag köpte en svart, kortärms-skjorta i julklapp till Ramesh och lite andra julklappar. Karolina blev helt lyrisk över utbudet av saker för scrapbooking som nu fanns. Saker som varit lite svårt att få tag på, till exempel halvkorta tights, finns nu i flera butiker. Med detta shoppingcenter kvalar Bangalore in i vilken storstad som helst i världen!

Jag har slagit in alla julklappar och packat påsarna till Mary och Ramesh. Till Mary har jag köpt 2 gosiga, cerisa fleece-plädar, så jag hoppas de slipper frysa på nätterna, en cerise och orange sari, sedan får hon lite värmeljus (till sin "snöboll"), lite choklad och bindis, matkuponger och lite julbonus!

Mina "pojkar" har mest sovit hela dagen. Alexander tog jag till doktorn efter lunch eftersom han klagat på ont i öronen. Som "västerlänning" tror jag man får "prioritet" på vår vårdcentral. Trots att kanske 5 familjer satt och väntade fick vi komma in direkt. Det visade sig att han hade dubbelsidig öroninflammation och vi fick en 7-dagars penicillinkur, hostmedicin och febernedsättande samt fick rekommendationen att "ånga" honom för att öppna gångarna. Minns så många gånger jag ångat mig över handfatet när jag var liten. Kommer ihåg att man gjorde det för huden också.... Nu hoppas jag han/de blir bättre imorgon för på lördag åker vi på vårt juläventyr.

P.s blev rörd när Alexanders bäste vän, amerikanske T, iklädd tomteluva kom över med en bit härlig chokladkaka till Alexander. Den skulle han bjuda på på klasspartyt i Alexanders klass imorgon. Tänk vilka härliga människor vi lärt känna här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar