måndag 5 december 2011

Tidningsaskar - inte helt lätt

Tiden rusar! Dags för skolan i slummen igen. Tänk att det redan är 1 vecka sedan mormor och morfar var med där. Idag hade vi planerat att göra små askar av tidningspapper. Tänkte vi kunde lära dem tekniken och att de sedan kunde använda den och göra askar av tidningar de hittar. Att lära dem att vika och klippa visade sig inte helt lätt. Bara några av åttorna hann helt klart och hann dekorera med lite paljetter. Tänk att det är så stor spridning på vad de kan och gör. Att få till 6 lika stora pappersbitar från tidningarna visade sig inte helt lätt och att sedan vika efter instruktion heller inte lätt. Några få hann en två-delad ask med dekoration, några andra hann bara vika pappret! Fyrorna hann bara göra en del trots att F förberett med att klippa till lika stora papper åt dem. Idag for för första gången i skolan en tanke genom mitt huvud: glad att jag inte blev lärare. Hade ju kunnat bli det! Idag var de så otåliga! Alla tjatade "Mam, hjälp mig", "mam, hjälp mig". Men jag kan bara hjälpa en i taget och bad alla som frågade att istället titta på hur jag vek. Men det gick inte hem. Kändes till slut som vi brukar säga " Ära vare gud i höjden, detta har fröken gjort i slöjden"! Nästa vecka får det bli ett enklare projekt!

Ramesh var under tiden och köpte en "Tandor", ett stort oljefat omgjort till en indisk tandorgrill. Imorgon kommer kocken och fixar med den. Vad som måste fixas med den vet jag inte men det måste göras minst tre dagar innan den ska användas. Vi hoppas lära oss att använda den så vi kan använda den och göra tandori när vi kommer hem till Sverige! Kanske kan man pimpa den eller måla till den för den är inte toksnygg nu direkt!!!

Karolina hade historie-prov idag. Och har sedan varit hemma och pluggat inför geografin på onsdag. Snacka om "tenta-p". 2 prov kvar! Fri dag att plugga imorgon. Alexander har försöksheat i friidrott. Så vi mammor ska sitta och heja på imorgon förmiddag! Kladdkaka bakad så vi kan fika lite också!

Smidigt är det att ringa "maintainance" och få en spik uppspikad på dörren! Nu hänger den vackra, röda kransen och pryder dörren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar