måndag 12 december 2011

Tandor-fest!

Efter att vår inhyrde kock jobbat hela fredag eftermiddag var hela kylskåpet fyllt med marinerade grönsaker, kyckling, kött och diverse såser. 

Inte mycket för mig att göra i går, lördag, som var festdagen. Ganska ovanlig känsla. Normalt när man ska ha fest springer man runt som en skållad råtta hela dagen. 

Bakade först en mjuk pepparkaka, och precis när den var klar gick strömmen. Ibland ska man ha lite tur. Med hela dagen framför mig oroade jag mig inte speciellt mycket att strömmen inte skulle komma tillbaka för att kunna baka även en saffranskaka. Jag gjorde två skålar fruktsallad och experimenterade lite med någon form av "julblandning" att hälla över men bestämde mig sedan för att bara köra "å naturel" fruktsallad! 

Åkte sedan ut med Ramesh för att beställa lite blommor till borden. Tänk vilka härliga blommor man får får lite pengar!

Kocken kom tillbaka vid lunchtid och började återigen sina förberedelse. Han tände tandoren vid lunchtid, och den är nu på måndag morgon fortfarande varm! Valde att hålla mig borta från köket! En kock och en maid i köket räckte gott och väl! Bra för mitt kontrollbehov!!!

Vi som kom till Indien med 8 resväskor och har hela vårt hem hemma i Västerås saknar en hel del utrustning i köket för en fest för över 20 personer, men med stor hjälp från våra vänner som lånade ut de som saknades fick vi till slut tag på allt vi behövde! Tack för det!

Kocken grillade massor av tandor utanför huset och bakade gott naan-bröd. Godast tyckte jag nog kycklingen, osten och ananasen var. Sedan hade han gjort en god "beef madras", grönsakscurry, gott grönsaksris och sötsur majs! Allt blev gott tyckte jag. Och ingen blev sjuk! Vilket oroat mig mest eftersom 3/5 av sällskapet skulle spela golftävling på söndagen. Långt fram på natten satt vi sedan på terassen och hade trevligt!

Tidig väckning, efter sen natt och få timmarssömn! Inte bästa uppladdningen inför en golftävling. Jag slog ganska långt och rakt! Men när jag skulle putta fanns inte koncentrationen. Och rundan blev tyvärr inte lika bra som i onsdags.... Var dock även denna gång i laget som vann bästa boll! Är en bra maskot kanske?

Väl hemma igen bar vi tillbaka de möbler och annat vi lånat för att kunna få sittplatser till så många i vårt lilla hus. Det är när man ska ha en fest som man saknar sitt välutrustade hus hemma i Sverige som mest. Sina stolar, bord, glas, tallrikar och annat som man hemma har ett överflöd av men inte så många här. Men allt går att låna eller hyra för en billig penning. Vi hyrde till exempel en box fylld med is för att kyla dricka!

Trötta efter en mycket trevlig helg slöade vi sedan framför tre avsnitt av julkalendern!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar