fredag 15 juni 2012

Sista fredagen i Bangalore

Ni vet att vi räknade fredagar i början av vår tid här. Jag började också för ett tag sedan att räkna åt andra hållet. Hur  många fredagar som var kvar. Helt plötsligt så är det vår sista! Lite fredagsmys på vår mysiga terrass blev det innan vi åkte till hotell Zuri för att äta kinesisk mat på deras takterrass. En mysig sista fredag med massor av god kinesisk mat! Bara med familjen. Och nu räknar vi inte fredagar längre utan nu räknar vi dagar.

Dagen började för mig med ett tandläkarbesök. Trodde att allt skulle bli klart idag men kronan ska tillbaka till labbet igen och nytt besök imorgon. Att klämma in ett tandläkarbesök imorgon, en lördag som är minutplanerad, var inte vad jag tänkt mig.  Men chefstandläkaren sa till slut att jag fick välja en tid som passade mig. Det är kundservice! Sånt gillar jag!

På vägen tillbaka uträttade jag lite ärenden. Kunde bocka av lite på listan. Köpte två svarta terrakotta-elefanter att ha ute i trädgården ,hämtade en inlämnad tavla och köpte en kakelplatta med guden Ganesh på. I eftermiddag har jag försökt packa. Men det går inte bra! Kanske pressen infinner sig i helgen? Har också betalt vattenräkningen så att flyttbilen får komma in genom säkerhetsgrinden på måndag! Mycket att tänka på!

Igår tillbringade vi hela dagen vid poolen. En härlig dag! Karolina och Alexander badade och åkte vattenrutchkana som tokar och spelade lite badminton. C och jag gjorde pedikyr och åt sedan en "sista" lunch tillsammans på klubben! C och hennes barn åkte hem till Sverige i natt. Men de är tillbaka efter sommaren igen. Hoppas kunna ses när de är i Västerås i sommar. Nu har alla våra kompisar här i Palm Meadows åkt hem över sommaren eller för gott! Och det känns verkligen tyst och tomt efter dem.

Karolina och jag utnyttjade gårdagen till fullo och åkte till Phoenix och handlade på kvällen. Vi var kvar till de stängde butikerna...

Hade tänkt döpa inlägget till "Bara i Indien" men eftersom familjen röstade på "Sista fredagen..." så fick det bli så.

Anledningen till "Bara i Indien" var några saker som jag upplevde i trafiken idag.

Den första var när de gräver upp vattenledningarna längs vägen så försvinner en vägbana. Alltså blir det trångt och kö. Indierna löser då detta på ett alldeles eget sätt. Nämligen att använda andra vägbanan också. Alltså den mötande. Och inte bara en bil utan hundratals åker förbi på fel sida av vägen. Detta resulterar i , förutom att det är livsfarligt när hundratals bilar kör på fel sida vägen, att det blir lång kö i mötande vägbana på det ställe bilarna ska in i vår vägbana igen. Och också relativt krångligt när de ska in i rätt vägbana igen. Bara i Indien....

Den andra var när vi skulle svänga från den stora vägen från city ut på ringleden, då går det nämligen inte att svänga höger utan vi måste svänga vänster, köra en kilometer och där göra en u-sväng för att komma på rätt håll.... Samma sak när vi åkte tillbaka ingen högersväng, utan vänstersväng och en kilometer in mot city för att göra u-sväng och åka tillbaka... Bara i Indien...

Fick också en 70-tals flashback när en liten vit TATA Nano stod bredvis oss i en bilkö. Det lilla barnet hoppade omkring i baksätet utan vare sig bilstol, bilkudde eller säkerhetsbälte medan pappan rullade ner rutan och började röka....Bara i Indien? Ja, inte ofta man ser det i Sverige i alla fall, TACK OCH LOV!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar