tisdag 7 december 2010

Tandfen på besök igen

Idag blev den färdig! Uppsatsen om miljövänligare transporter. Hade någon sagt det till mig i helgen så hade jag inte trott det. Att jag skulle få i hop alla trådarna tills deadline idag. Att det gick så bra att skriva idag kanske berodde på den fantastiska musiken från " Så mycket bättre". Ja det är verkligen kul att lyssna på den. Älskar Septembers version av Kärlekens tunga!

Min hjärna är annars helt inställd på miljövänligare transporter. Funderar på om miljöpåverkan är mindre för den refillpåse till den flytande tvål som jag köpte idag än om jag köpt en helt ny förpackning. Att jag sparade 25 rupies (4 kr) glädjer en smålänning men det skulle glädja ännu mer om jag kunde sopsortera. Känns inte bra att bara slänga allt, glas, plast, mat och annat i samma påse. Kanske har skrivit om det förut men längs vägen sitter folk vid små soptippar och sorterar ut plast och glas för att sedan sälja det. Inte speciellt effektiv sopsortering och framförallt väldigt ohygienskt. TÄnk om man kunde exportera Mulle till skolorna här för att börja i de lägra åldrarna med att inte "kasta papper och skräpa ner"! Frågan är bara hur? Eller en kampanj "Håll Indien rent".

Tandfen kom till Alexander i natt igen. Nu var den en framtand nere som tappades igår kväll. Dock var Alexander inte nöjd med tandfen och tyckte hon var snål som bara lämnat 100 rupies. Han hävdar att det var 110 förra gången. Själv tycker jag att tandfen här i Indien är mer generös eftersom 100 rupies är ca: 15 kr och i Sverige kom hon bara med 10!

Nu har butikerna fått hem julsaker, julgranar, glitter, kulor, tomteluvor och annat. Såg små fina ljusstakar med platsgrandekoration runt som vid köp av fyra hade funkat utmärkt som adventsljusstake. Men nu var det ju så att 1:a advent inte var i December utan i november och då finns inga julsaker här.

Funderar lite på vad jag ska ge Mary i julklapp, förutom bonus i form av pengar och matkuponger. Vill gärna ge något personligt, en ny sari, kanske en sjal också eftersom hon kommer hit på morgonen i bara sin sari och fryser. Kanske någon liten chokladkartong också så de kan lyxa till det lite på juldagen!

Barnen i skolan samlar in ris och dal(linser) nu till jul för behövande familjer. Känns bra att kunna bidra till att familjerna får lite extra mat till julhelgen.

Julklappar är annars inget stort för oss i år. Ingen (förutom Alexander som alltid önskar sig mängder av LEGO) kan komma på något att önska sig. Vilket jag tycker känns bra! Vi har ganska lite grejer här men ändå är det bara lite saker från Sverige vi vill ha med hit igen.

Karolinas läxbörda var tackovlov mindre även denna vecka. Men hon skulle skriva rent ett affärsbrev angående inbjudan till deras försäljning nästa vecka. Detta såg väldigt prydligt ut. Sedan skulle hon skriva en affärsplan för "sitt företag" inför nästa vecka.
Bekriva produkterna som de ska sälja, sin roll i teamet, vilken strategi hon har utifrån marknadsföringens 4P och sina förväntningar på försäljningsdagen. Hennes strategi är att " sälja sina produkter till ett bra pris, ha en ren monter, göra färgranna posters och göra bra produkter" och hennes förväntningar är att: Sälja alla deras produkter och att alla kunderna är glada. Att skänka pengarna till något bra och att ha kul med sina kompisar under tiden! Nej, jag har inte hjälpt henne! Helt själv har hon lagt upp planen! Fantastiskt kul att se hur hon tänker "affärer"

God natt från Bangalore!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar