onsdag 1 december 2010

Affärstjejen Karolina

Idag blev det en golfrunda med I. Efter första 9 hålen hade jag nog sålt klubborna billigt om någon hade frågat. Sista 9 hålen räddades av att jag gjorde par på 2 stycken par tre hål. 17 poäng på sista 9! Inte så pjåkigt! Så nu spelar jag nog nästa vecka igen!!! Ja, det är konstigt! Det behövs inte mycket för att man ska vilja spela igen!

Alexander har sagt till fröken att mina morföräldrar (OK de hade missuppfattat och sa att det var hans) hade bondgård och nu vill de att jag ska komma och prata om hur det är på en svensk bondgård! Ja sa att OK det kan jag göra! Men efter jul, för nu hinner jag inte. Jag får snickra i hop en power point om svenska bondgårdar och prata om hur det var på gården när jag var liten. Det ska nog gå... Alexander vill att vi tar kort på ladugården när vi är hemma i jul! Mmmm undrar vad han säger härnäst???

Karolina har haft lektion idag om hur man prissätter och berättade för mig hur man ska tänka. Hon berättade för mig att man måste utgå från inköpspriset och sedan lägga till tillverkningskostnad. Vilka marginalerna ska vara framkom inte. Ska kolla med henne imorgon vad de sagt om marginaler! Eller kanske är det bara att dubbla som en Italiensk kollega en gång sa? Hur de ska prissätta sina halsband vet jag inte ännu? Pengarna de får in ska gå till skolan för "underprivileged children" som Indus också driver. Jag sa till Karolina att prissättning är sånt som jag normalt sett jobbar med varje dag... Hon tycker det är ett jättekul tema! Kanske ett underligt tema för en 10-åring! Men faktiskt vettigt att ha projekt med anknytning till verkliga yrkeslivet.








(Några bilder från vårt bejublade Lucia-tåg i lördags, kommer säkert många fler och bättre. Tyvärr syns inte Karolina på bilderna eftersom hon är precis bakom lucian.

Ikväll har vi två av Fredriks svenska kollegor på lite snacks och öl innan vi gick till klubben och åt. Kul att träffa lite svenskar som är nere här på besök! Att det är -25 C i Västerås är vi INTE avundsjuka på. Funderar dock på om vi kommer att frysa ihjäl när vi kommer till Sverige den 20 december i bara sommarkläder (och en softshell). Några Pashmina -sjalar kanske får värma oss?

Karolina och Alexander lyckades efter många hack se årets julkalender i SVT Play. Ganska tålamodsprövande att se när bilden hackar och stannar varannan minut! Får se om de står ut varje dag.... Tack och lov hackar inte radion-kalendern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar