måndag 8 augusti 2011

Ekdahls på bussresa på Sri Lanka!

Två härliga veckor med mängder av olika upplevelser hade vi på Sri Lanka. Imponerad som alltid att allting funkar. På flygplatsen stod en kille med en skylt med texten " Welcome Mrs Annelie". Han tog oss till vår bil med chaufför som visade sig vara en minibuss med chaufför OCH GUIDE. Så så har vi alltså tutat runt på Sri Lanka med egen chaufför och guide. Kändes lite överdrivet när guiden ett tag använde mikrofonen i bussen när han skulle berätta något! Vi var ju trots allt bara 4 personer på vår lilla bussresa.

Sri Lanka är väldigt mycket som Indien, men det är RENT! inga sopor längs vägarna! Från flygplatsen åkte vi rakt in i landet till Kandy. Ett stopp (om vi bortser från stoppet på en supermarket för att bunkra dricka och snacks) blev det. På en kryddträdgård, där vi tittade och luktade på på olika kryddor som sedan användes i ayurvedisk medicin. Vi fick både huvud, rygg och arm-massage. Fredrik fick även ansiktsmassage och blev 20 år yngre.....Kandy ligger på ca 800 meters höjd så det blev lite hårnålssvägar med djungel precis inpå väggrenen. Underbart vackert! Eftersom resan tog hela eftermiddagen så åkte vi till hotellet, Earl´s Regency. Där badade vi i deras härliga pool med underbar utsikt till det mörknade.

Nästa dag var vi på rundtur i Kandy. Vi började dock med att åka 1 och en halv timma till Pinnawela Elephant Orphanage. Där tar de hand om skadade elefanter. De hade nu 83 elefanter där. Någon var blind, en annan hade blivit skjuten i benet och så vidare. Där fick vi vara med när alla elefanterna fick mat, när bebisarna fick dricka välling och sedan det maffigaste, när 83 elefanter badade i floden. Detta fick vi njuta av i 2 timmar!

Efter lunch på Tea Fortress så besökte vi den heliga tandens tempel i Kandy, Buddas tand förvaras där. Jag som gillar riktiga miljöer tvingade vår stackars guide till att ta oss till fruktmarknaden och bazarerna. Där tycker jag att man känner pulsen av en stad. Vi besökte också ett träsnideri och sedan en ädelstensaffär där vi tittade på film om hur man bryter ädelsten på Sri Lanka. Dagen avslutade vi med en dansuppvisning med Sri Lanka-danser.Dopp i den härliga poolen blev det också innan vi åt buffe (IGEN).

Nästa morgon bar det tidigt av mot "Hill Country" där alla te-plantager ligger. På vägen till vårt hotell stannade vi på två olika plantager och gick igenom produktionen. Något som verkligen fångade Alexanders intresse. Ibland blixtrar hans intresse till och detta var ett sånt tillfälle!

Vägarna slingrade sig ännu mer uppåt nu. Strax innan vi kom fram till hotellet på 1866 meters höjd åkte molnen förbi oss. Vackert landskap med teplantager var man än såg.

Vårt hotell "Tea Factory" är en omgjord gammal tefabrik med en fantastisk utsikt över plantagerna. Detta hotell är nog det vi gillade bäst och trivdes bäst på. Maten var också superbra, 4 rätters fin lunch för 102 kr! Inte illa! Men här var det allt lite kyligt! Och bara Karolina hade långärmad tröja med sig! Tack och lov för paschmina-sjalarna! Fredrik och jag gick en liten promenad runt hotellet tills det började spöregna vid 5-tiden. Och sedan vräkte regnet ner hela kvällen och natten samtidigt som det blåste "orkan". Att då bo i en gammal tefabrik med korrigerad plåt på 1866 meters höjd var intressant. Ett tag trodde jag att hela hotellet skulle flyga iväg! Men efter frukost morgonen därpå lättade det. Fredrik och jag följde med på en guidad tur på 2 timmar i plantagerna och i djungeln. Vilken härlig förmiddag och vilken härlig luft!

Efter lunch fick vi prova på te-plockarnas vardag. Och som vi säger: " vi har fått en helt annan respekt för te efter det". Vi fick ta på oss sari och hänga en korg över huvudet och bege oss rakt in mellan tebuskarna. Det är bara de tre översta bladen som ska plockas. Fredrik plockade 50 g, Alexander och Karolina 100g och jag 200 g på 30 minuter! (OK fick lite hjälp!).

Sedan fick vi följa vårt te i deras minifabrik och när vi checkade ut dagen efter så fick vi med oss var sin förpackning te från plantagen. En te-arbetare (kvinnor) jobbar mellan 7.45 och 16.30 och plockar mellan 15-20 kg per dag. De har 3 raster om dagen! Tufft jobb de har. Tänk på det nästa gång du dricker te! Vad passar inte bättre efter att ha jobbat på te-plantagen än "High Tea". Goda sandwich (med lax), scones med kokosfyllning, samosas med tamarindsås och lite annat smått och gott till plantagens goda teer! På Tea Factory träffade vi en svensk dam boende i Schweiz som vi tog en drink i baren med senare på kvällen.

Efter 2 härliga te-dagar åkte så bussen söderut. Nu skulle vi på safari i Yala National Park. Strax utanför Kandy var vi på en botanisk trädgård, där forskningen om Kinin som anti-malaria ägt rum (nu mest använt i Tonic!). Sedan tutade vi på, stannade i Bandawela och åt lunch! På te-plantageägarnas gamla klubbhus, numera hotell i colonial stil! Tittade på vattenfall och vackra utsikter. Ett stopp på ett buddistiskt tempel hann vi med innan vi var framme i Yala.

Klockan 05.00 gick vi upp och ut i mörkret till en väntande jeep utanför hotellet. Det är så otroligt spännande att åka iväg på safari. Vad kommer vi att se? Vi skumpade fram en stund innan vi var framme vid entren till parken. Det första vi såg var en kanin! Inte speciellt mycket för oss att hetsa upp sig över men läste sedan att de var ganska ovanliga på Sri Lanka.... Trots att vi inte såg någon leopard tyckte vi det var lyckosamt! 24 krokodiler, 54 påfåglar, vattenbufflar, vildbufflar, mungos och mycket annat! Vi letade länge på slutet efter en leopard. Fredrik och Karolina tror att de såg huvudet på den. Efter en sen och välförtjänt frukost slappade vi vid poolen resten av dagen vilken var skönt.

Efter ytterligare en natt i Yale åkte vi så vidare västerut mot Galle. På vägen dit stannade vi på lite vackra stränder och fyrtorn och tog lite kort. I Galle åt vi lunch på Sri Lankas äldsta hotell i colonial stil. Det låg i den lilla coloniala delen innanför fortmurarna. Man kan tänka sig hur coolt renoverat dessa hus kommer att vara om 20 år. Galle var en av de städer på Sri Lanka som tsunamin drabbade hårt. Vi såg många gravplatser och minnesmärken längs vägen. Efter en liten promenad runt fortet åkte vi så vidare till Ahangulla, som ligger på Sri Lankas västkust. Där skulle vi bo 5 nätter.
Härligt läge precis vid stranden. Även detta hotell hade till stora delar blivit förstört av Tsunamin. Hur många som dött just där ville jag inte ta reda på. Beroende på var man läser så dog mellan 30 000 och 50 000 människor av Tsunamin på Sri Lanka. Höga vågor och rödflaggat alla dagar vi var där gjorde att vi fick nöja oss med att bada i poolerna. Men vi kunde ligga på stranden och titta på havet och plocka snäckor så det gjorde inte så mycket. Även om att bada i havet är bland det bästa som finns.

Härifrån åkte vi en tur på deras "backwater", vi såg mängder av "watermonitors".

Lite läskigt när han körde båten rakt in i mangroveträden där de låg och solade sig. Vi besökte också ett buddisttempel på en ö, kaneltillverkning på en annan ö och även en fiskodling mitt ute i vattnet.

Att se hur de manuellt skär och rullar kanelen var mycket intressant.

En tur till hanns med samma dag och det var till Turtle Hatchery där de tar hand om sköldpaddsägg som fiskare varje morgon kommer dit och säljer. Där ser de sedan till att sköldpaddorna kläcks och är de sedan friska planterar man sedan ut dem i havet efter 3 dagar. De hade kvar blinda och skadade sköldpaddor som inte skulle klara sig ute i naturen. Även en albino fanns kvar eftersom den skulle jagas och dödas för att ta skalet om de hade placerat ut den. Även detta Hatchery hade tagit mycket stor skada av Tsunamin, vår guide berättade att de sprungit efter den första 1 meter höga vågen och hur den stora efterföljande sedan hade totalförstört allt.

Efter detta digra men mycket spännande program badade och solade vi sedan i 4 dagar. Härligt! Mycket behaglig temperatur. Runt 30 grader skulle jag tro.

(solnedgång från vårt hotellrum)

En sista natt blev det sedan i Colombo innan det var dags att säga hej då till Sri Lanka! I Colombo åkte vi runt och tittade på Coloniala byggnader, buddisttempel och lite annat smått och gott. Vi åt lunch på Sri Lanka Cricket Club Cafe. Massor av Cricket-saker på väggarna gjorde Alexander glad! Att de serverade bästa biffen på hela resan gjorde oss andra glada! Fredrik och jag gick också till ett hotell, Galle Face Hotell nedanför vårt och tog en drink i solnedgången! Många goda, härliga räkor blev det också på kvällen!