torsdag 11 augusti 2011

På skolan i slummen

Före sommarlovet var jag på besök på en skola i slummen som ABB Schweiz sponsrar. Volontärarbetare sköter konstlektionerna. Jag var där tillsammans med svenska F som har ganska mycket erfarenhet av olika projekt i slummen. Jag bestämde mig då för att försöka hjälpa till. Med 2 lektioner i veckan. Vi fick en 4:a och en 8:e klass. Idag var det uppstartsmöte. Tyvärr glömde jag min kamera hemma idag. Så synd. Hade varit så roligt att fota de glada barnen som satt ute på på den lilla skolgården och firade "Independance Day" lite i förväg. Vilka leende man får när man vinka tillbaka till dem. Det värmer verkligen. F och jag ska planera våra lektioner nästa vecka. Nu väntar jag bara på att få sätta igång. Det ska bli så spännande att se vad man kan göra. Men samtidigt en utmaning eftersom de inte förstår engelska och vi tyvärr inte får ha någon tolkande lärare i år. Hur ska vi kommunicera? Vad är rätt nivå på konsten? Får ta lite hjälp av Karolina som har massor av idéer. Barnen som går på den här skolan lever i slummen i närheten och har mycket svåra förhållanden. Känns som ett bra steg att försöka hjälpa till lite när man är här. Håll tummarna att det går bra!

Synd också att jag glömt kameran hemma med alla de vackra blommor som såldes längs vägarna idag till festivalen imorgon. Jag måste se till att alltid ha kameran i väskan. Såg så otroligt mycket att fotografera idag. Typiskt!

Karolina har börjat med spanska och hade lärt sig många hälsningsfraser idag. Kanske kan vi äntligen (efter alla år i Spanien) lära oss lite mer spanska. Vilket vi pratat mycket om.

Buenas Noches! Hasta Manana!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar