tisdag 26 april 2011

Fyra indiska tanter...

... satt i eftermiddag på vår lilla gräsplätt framför huset och planterade gräs. Här sår man inte gräs utan man sitter och planterar grässtrån. Ett och ett på rot! Vi har ju lite träd på framsidan som gör att gräset inte vuxit så bra och när det regnar riktigt ordentligt så forsar det ut vatten från huset och ner på vägen där så jag vet inte om jag tror på det här projektet. Men de har i allafall valt det där lite tjockare (koreanska?) gräset. Så det kanske finns hopp.

Läste i tidningen idag att tomatbönderna hade hällt ut massor av tomater på vägen till Mysore. Anledningen? Jo, de får för dåligt betalt! Och man kan ju fundera på vad de får per kilo? Tomaterna kostar 6 rupies per kilo i affären alltså MINDRE än 1 SEK per kg. Helt otroligt! Och då är det säkert ett par led emellan! Kanske har deras protest någon verkan?

Annars funderar jag mest på ICA och ICA´s transportval och varför de transporterar som de gör och om de har något intresse att styra valen av miljöskäl? Ju mer jag läser i deras dokument tror jag det är enbart kommersiella skäl.
Förutom att fundera på ICA har jag också hunnit träna på gymmet och fika med A.

Igår var jag inne på resebyrån och betalade handpenning på vår Sri Lanka-resa i juli, innan skolan börjar. Är nöjd med programmet nu. 2 veckor fyllda med besök på elefantdagis, teplantage, nationalpark, byar, tempel och bad. Ja, det ska bli spännande! Men först många veckor i Sverige! Jag hoppas att ni sparar lite sol och värme åt oss! Alltid roligare när det inte spöregnar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar