tisdag 5 april 2011

Maldiverna - Paradiset!



Maldiverna har varit min dröm sedan jag var tonåring och hade en stor plansch på väggen med palmer, hav och ett transparent hav. Min gamla vän A påminde mig igår om att jag på gymnasiet pratade om att min bröllopsresa skulle gå till Maldiverna. Så blev det ju inte, utan det blev ju Australien istället. Underbart det också! Fantastisk snorkling och den kritvita, knarrande sanden på Whitehaven Beach i Whitsundays i Australien slår faktiskt den på Maldiverna. Men annars lever Maldiverna upp till drömmen! Det är så vackert som det ser ut. Extra stor kontrast till Indien, lite folk, inga tutande bilar, kor och sopor. Bara underbart vackert och väldigt lugnt och skönt!

Vi var nog ganska spända allihopa när vi åkte iväg till flygplatsen förra måndagen. Efter en timmas flight med Air India så började inflygningen och vi började fundera på VAR vi skulle landa mitt i Indiska Oceanen. När vi närmade oss Male så kunde man se korallrev uppifrån planet. Hav på alla sidor om landningsbanan och inte långt kvar fram till havet när vi landat. Male är en liten flygplats, trots att det landar ganska mycket plan där. Vi fick gå från planet till ankomsthallen. Efter att vi fått vårt bagage så gick vi till Bandos disk och fick besked om att båten var på väg. Efter 15 minuter kom de och hämtade oss och vi satte oss i speed-båten som skulle på 15 minuter ta oss ut till Bandos. Lyckan i Alexanders ansikte när han sitter i speedbåten är obetalbar vilket ni kan se här:



Väl framme så var det dags för lunchbuffe. Vi hade helpension hela veckan med buffe, morgon, middag och kväll. Maten var jättegod och väldigt varierad alla dagarna. Det fanns alltid något för oss alla. Salladsbuffe, ett 10 tal varmrätter, efterrättsbuffe och fruktbuffe! Ja, mätta blev vi! De passionsfrukter vi har ätit under dessa dagar har nog aldrig hittat till Sverige. De var så långt ifrån de små skrynkliga sakerna vi hittar hemma i affärerna. Ja varje måltid var en njutning. Snabbt och effektivt gick det också! Bara att sätta sig att äta utan att behöva beställa och vänta!

Vi har tillbringat Låååååååååånga dagar vid det underbara havet. 30 grader i havet och 30 grader i luften gör det till ett fantastiskt klimat. Havet var nog det saltaste jag badat och flutit i. Underbart att bara ligga på rygg och flyta och låta sig omslutas av det varma vattnet! Vi har snorklat massor. Att första gången komma ut till kanten där revet störtar flera undra meter djupt är mäktigt och det blå ljuset obeskrivbart. Vi har sett 12 hajar, Karolina och jag mötte en vid revkanten, vi saktade ner och lät den passera. Fredrik har sett en sköldpadda, tyvärr inte vi andra. MASSOR av färggranna fiskar och koraller. Fredrik, Karolina och Alexander snorklade nog 20 minuter efter en stingrocka. Coolt!
Lite bilder från vår nya undervattenskamera finns nedan.

Vackra solnedgångar i Indiska oceanen har vi beskådat både från stranden och från Bandos solnedgångsbar sippandes goda, exotiska drinkar!

En kväll tog vi en delfinkryss i solnedgången. Mina förväntningar på att se delfiner var mycket låga och vi drog iväg 30 minuter ut på öppet hav. Tänkte att kanske får vi se en i horisonten! Men ack så fel jag hade. Snart började personalen ombord peka och vi började se dem, fler och fler, hoppandes precis utanför båten. De gled också förbi båtkanten. Vi njöt säkert av detta skådespel mer än 30 minuter innan vi åkte vidare. Och det vi fick se då var tydligen ganska ovanligt! En flock JÄTTESTORA delfiner. De frustade ovanför vattnet som stora hundar. Ja det var helt klart coolt! Solen gick ner och vi åkte hemåt. Men halvvägs hemåt stannade båten. Fel på motorn! Tur då det var en till båt strax efter oss som vi mitt på öppet hav fick HOPPA över till. Hur djupt det var där vill jag inte ens tänka på.

Både Alexander och Karolina snorklade jättebra och över förväntan. (Även jag faktiskt (om jag får säga det själv!)som normalt sett inte doppar varken hår eller ansikte och inte har snorklat sedan 1998!)Men Alexander vågade sig inte ut till revkanten så därför åkte jag och barnen på en tur med glasbåten. Både Karolina och Alexander gillade det och då såg vi 2 hajar, någon annan jättestor fisk med stort huvud och massar av stim med fiskar i vackra färger och många vackra, färgglada koraller.

Njut nu av det lilla urvalet av bilder både över och under vattnet!
























Maldiverna är underbart i solsken och i solnedgång och under vatten. Vi längtar redan tillbaka. Men för att kunna komma tillbaka måste man åka hem!
Maldiverna vi ses igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar