onsdag 20 april 2011

Golf-onsdag och dinosauriejakt!

Tidig väckning idag igen. Klockan 6 ringde klockan och före sju var jag hos I med mina golfgrejer. Fredrik lämnar barnen vid skolbussen så jag kommer iväg så tidigt. Även idag slog vi ut kvart i åtta. Det var en ganska molnig morgon idag vilket var skönt och gjorde att golfrundan inte blev så jobbig som den blir när man går i gassande sol hela tiden. Men att spela i 35 grader tar lite på krafterna. Går på mitt handikapp, men jag vill ju sänka mig och spela och slå bättre. Avslutade med ett par på sista hålet. Vilket gjorde mig glad och säkert får mig att spela nästa vecka igen! Måste försöka komma ut på rangen och ta reda på varför jag inte kan slå med min buffler längre? Caddiesar är för roliga när de förklara att " den här greenen går uppför" - jo jag ser det! Greenerna är förresten bedrövliga. På Green 1 hade de gjort massor av små dräneringshål och plupparna som blir av det låg kvar. OMÖJLIGT att putta. På övriga greener har de gjort så men plockat bort plupparna men sedan lagt massor av sand. Så när man puttar far bollen åt alla håll och hoppar och studsar! Svårspelat kan man säga. Men det kanske blir bra! Fördelarna med att gå ut tidigt och spela är att man förutom att slippa undan de varmaste timmarna är hemma tidigt och faktiskt har halva dagen kvar. Till att plugga.... Spånar fortfarande på min teoretiska referensram till min uppsats. Har nog funderat klart snart.

Ikväll tittade vi till vårt mango-träd. Jag som bara sett en lite mango hänga i trädet fick nu se minst 3 stora mango, trots mörkret. Måste kolla lite närmare imorgon. Vi håller tummarna att de mognar och att vi får smaka. Det ska bli superspännande. Senast jag handlade fanns 8 sorters mango. Men läste någonstans att det finns 600 sorter! Så många att prova sig igenom. Bäst ska de tydligen vara i maj!

Alexander har vetenskapsmässa i skolan imorgon och de ska få visa sina experiment som de gjort. Jag stod och kokade syraindikator förra veckan av en klyfta rödkål (som han haft med sig hem från skolan) och vatten. Man skulle ju nästa kunna tro jag är kemist! Det ska bli jättespännande att se vad de ska visa. Han är verkligen superintresserad av vetenskap och förklara både det ena och det andra för oss. Idag berättade han tillexempel hur det går till att tillverka Paneer-ost!

Karolina förbereder för sin utställning den 20 maj. Det är slutet på deras tid i PYP. Karolina byter stadium i höst när hon börjar 6:an (precis som hemma). Karolinas grupp jobbar med olja och kol. Så ikväll har Karolina tillverkat en lastbil med kol på flaket av kartong. Med urklippna DHL-bilder från nätet som dekor. Igår sa Karolina att hon behövde dinosaurier till den 12 maj och jag lovade titta nästa gång jag är och handlar. Alexander har massor med dinosaurier,problemet är bara att de är i Västerås och inte här. Vi vet att det finns (eller i alla fall har funnits i city). Men idag när Karolina kom hem var det ändrade planer. Måste ha dem imorgon. Akut läge! Vad göra? Jo, kalla tillbaka Ramesh, kasta sig i bilen och åka till Hypercity. Utan framgång dock. Inte en enda dinosaurie! Tur då att man har vänner som har dinosaurier så Karolina kan få med dem imorgon. Så då blev det att skicka Ramesh till ett annat bostadsområde för att hämta dinosaurierna. Ja, det blev vår chaufförsjobb idag. Spännande uppdrag han har!

Nu åskar och regnar det ikväll igen. Och precis som I sa idag så låter åskan här som när man fejkar åska med tunn metall. Hade inte tänkt på det innan hon sa det men hör det tydligt nu.

Några bilder från Raja-Market:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar