torsdag 14 april 2011

Skaffa dig ett jobb!

Ja det sa Karolina till mig häromkvällen när hon tyckte det var orättvist att jag var LEDIG hela dagarna och fick göra vad jag ville medan hon var TVUNGEN att gå i skolan och det i mer än 15 år till! Pluggar ju också tyckte jag... Men det bet inte riktigt... hon tyckte allt att jag skulle jobba som hon, Alexander och Fredrik.

Karolina kom hem VÄLDIGT glad idag från skolan. I december gjorde de ett australiensiskt test, ACER, i naturvetenskap. Hon hade 77,5% rätt och var supernöjd. Samma test görs på många platser i världen och hennes resultat var jämfört med de svenska bättre än 80% av barnen i Sverige som gjort det och då har hon gjort det på ett nytt språk efter 4 månader i landet. Klart hon har anledning att vara jättelycklig! Diplom och fin dokumentation för att de deltagit hade de fått. Singapore var bästa landet och tyvärr så halkar Sverige efter ganska mycket här också. Dock inte så dåligt som Kuwait, som var sämst.

Är klar med alla mina inlämningsuppgifter i mina kurser nu och det är nu dags för de stora PM-uppgifterna. Har funderat några dagar på vad jag ska skriva om. För den ena som handlar om transporter och fysisk distribution har jag idag bestämt mig för att skriva om ICA. De hade mycket om sina transporter och miljö på nätet. Gick även att hitta en hel del om varför de gjort valen och hur de tänkt. Blir nog bra. Känner mig nöjd med valet. För den andra kursen som känns mer flummig, att titta på transportledningen i ett företag har jag inte valt ännu.

Var hos C en sväng på förmiddagen och kollade på vilka kurser hon har sökt inför hösten. Vi åkte sedan iväg till Chez Mariannick med sikte på en god pizza. Tyvärr var vi där 20 minuter innan de öppnade och när klockan väl blev 12 hade de inte tänt på sin stenugn, som om inte detta räckte så hade de problem att tända den idag. Över en timma tod det innan vi fick vår pizza, men vi pratade, åt underbar baguette och sallad under tiden (jo vi drack vatten också!) De hade sedan lite fullt upp när 50 barn kom från TISB och skulle äta pizza. Vi hann gå innan alla barnen fått sin pizza. Vi funderade lite på logistiken men kom fram till att vi var glada för att vi inte projektledde det.

Indisk matlagning blev det ikväll. Känner mig ibland lite trött på maten jag lagar. Det känns som jag lagar samma mat hela tiden, woken med kokosmjölk, köttbullar, biffar, kycklingfile, oxfile.... Men ibland när jag känner så slår jag till och lagar lite Indisk mat ut en av mina kokböcker. Ikväll blev det "Stir-fried dry beef curry" (oxfile som kokades i chili och gurkmeja i en halvtimma och sedan frästes upp helt torrt med bland annat spiskummin, lök och vitlök, till det en "sweet mango chutney" och ris! Alla i familjen gillade det. Till och med Alexander. Men det klart torrt kött passar honom utmärkt! När vi äter på Indisk restaurang väljer vi ofta de torra curry-grytorna. Funderade på att scanna recepten. Men om intresse finns hos någon gör jag gärna det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar