måndag 27 februari 2012

Semlor!

I fredags kväll var vi bjudna på familjen N´s avskedsmiddag på Chez Mariannick. En trevlig kväll tillsammans igen. Efter att A och killarna varit i Sverige 9 månader. Men nu är hela familjen samlad i Malmö igen. Chez Mariannick har jag skrivit om många gånger. Mysig pizzeria/creperia, 100 meter från den lätt kaotiska indiska vägen ligger denna lilla restaurang som lika väl kunnat vara i Frankrike eller Spanien. Personligt och trevligt. Ägar-paret är en tjej, född i England men uppvuxen i Frankrike, och hennes Indiske man som är född och uppvuxen i England. Hon kallade honom kokosnät, brun på insidan men vit på utsidan! Tack för en trevlig kväll familjen N. I sommar hoppas jag vi ses i Västerås eller Malmö!

I lördags tog vi oss en tur in till city, hela familjen. Det är inte ofta numera. Första halvåret var vi i city varje helg tror jag. Först på tur stod leksaksaffären. Alexander ville köpa fler "cricket-kort". När det var gjort tyckte han att vi kunde åka hem. Då hade han ju uträttad det han ville. Många är gångerna som han frågat om jag ska åka till city eller om vi ska göra det! Bara med ett syfte, fler cricketkort! Men han älskar verkligen sina cricket-kort. Svårt att klaga på priset också. 5 kort för 15 rupies (2 kr).

Efter detta blev det Commercial Street. Fredrik hittade "paisley"-mönstrat sidentyg till en extraväst till nya kostymen. Och jag köpte ytterligare ett klänningstyg i siden. Svart med beige prickar. Efter mycket letande hittade vi också en skräddare som syr upp smoking. Såg en färdiguppsydd och den såg fin ut. Fredrik behöver en smokingjacka till den "Murder mystery"-fest vi ska på på lördag. Provning på onsdag och färdig på torsdag. Många vändor blir det!

Lunch åt vi på Hard Rock Cafe. Och det var nog de godaste hamburgarna vi ätit här i Bangalore. Karolina och Alexander beställde en Jumbo Combo och var mycket nöjda. Är glad att Karolina nu vågar prata engelska offentligt. Det är naturligt för henne att själv be om en sked på Hard Rock Café till exempel.

Vi hann också förbi en skräddare här i Whitefield för att lämna in Alexanders tyg som ska sys till ett par svarta byxor (och en väst). Först till hans Michael Jackson-utstyrsel på lördag och sedan till Indus Day i mars. Just nu har vi kläder som ska sys upp inlämnade på FEM olika ställen. Gäller att hålla ordning på det!

Vi hann knappt hem i lördags innan vi fick gäster, våra tyska vänner. Tur då att Mary skalat och klyftat potatis, skalat morötter, sköljt och skurit bönorna och gjort en vegetarisk curry. Jag hade bara att göra köttgrytan, baka en kaka och göra tsatsiki så var det klart. Oerhört skönt med lite hjälp! Och skönt förstås att Mary kom och diskade i söndags. När gästerna gått hem satte vi oss och väntade på livesändningen av Melodifestivalen. Alexander lyckades hålla sig vaken till det började, Karolina såg 4 låtar och Fredrik och jag lyckades hålla oss vakna under hela festivalen! Funkade faktiskt riktigt bra med livesändning via nätet! Imponerad!

En liten film på hur man pressar juice från sockerrör. Sådana maskiner ses nästan överallt längs gatan. Detta är i Hampi!


Igår var vi bara hemma. Eftersom Karolinas "exam"-vecka börjar idag så ville hon plugga. Idag hade hon Engelska och Spanska, vilket hon tycker är de svåraste ämnena. Men det hade gått bra, tyckte hon. I morgon Historia (Indisk), på onsdag Geografi, torsdag Matte och på fredag Science. Håller tummarna att det går bra.

Idag var jag och volontärjobbade i slummen igen. Tycker ju så mycket om barnen. Idag fortsatte vi med de färglagda toarullarna som idag dekorerades och sattes ihop till en lång tusenfoting. Jag hade en kille vid mitt bord som klippte fötterna mer noggrant än jag skulle göra medan kille bredvid lämnade 1 cm till strecken. Men jag tror de klipper lite bättre nu än de gjorde i höstas.

Efter skolan åkte vi förbi och hämtade mina tre sidenklänningar som jag sytt upp. De blev riktigt bra. Det är såå kul att köpa fina, billiga sidentyger och välja ut en modell från internet. Men snart (eller kanske nu?) är klänningsgarderoben full!

Idag hade bästa H bakat semmel-bullar. Så ikväll kom hon över med en liten klump svensk
mandelmassa, vispad grädde, bullar och vaniljkräm. Tänk vilket vänner vi har! Så ikväll festade vi med goda semlor! TACK H för att du är så omtänksam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar