måndag 13 februari 2012

Voilá!

Här kommer bilden som flera väntat på! Och som jag väntat på att få publicera. Bilden på mitt mosaikbord som jag jobbat på i ett år! Många timmar har det tagit. Många trevliga fredagar under mangoträden! Många bitar som har klippts och limmats. Och jag tror att det är lite mindre skevt idag. Men vi får se vad som händer. Kanske får det bli att hänga upp den någonstans istället?


Idag var det måndag igen. Och dags för skolan i slummen. Vi tänkte göra sköldpaddor av papperstallrikar och måla med vattenfärger. Men när P kom till skolan hade inga vattenfärger införskaffats! Reservplan  behövdes då. Det blev att måla med akrylfärger på ena sidan av ett papper och sedan vika och få mönster på båda sidor. Lite kladdigt och med väldigt olika resultat. Svårt att få dem att ta instruktioner. Men huvudsaken är att de har kul!








Ikväll bygger Karolina vidare på sitt projekt i science med mekanot. Kanske kommer en bild på maskinen när den är klar.

Att ha maid och vänja sig vid det har jag skrivit om många gånger. Men i all form av kommunikation så är det viktigt med tydlighet. I fredags hade jag bett henne skala potatis och lägga i vatten. Vilken hon hade gjort. Normalt sett brukar hon göra klyftorna färdiga men i fredags hade jag bara bett om att potatisen skulle skalas. Innan hon gick hem frågade hon varför hon inte skulle klyfta den? Var hennes klyftor inte tillräckligt bra? Var de inte fina nog? Skulle givetvis ha förklarat tidigare att jag skulle göra en ny rätt och att jag ville skiva potatisen mycket tunt när jag skulle laga maten. Ville inte att den skulle ligga skivad i vatten och läcka stärkelse. När hon fick detta förklarat för sig var hon lugnare och glad igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar