fredag 24 februari 2012

Tiden är en flod som flödar....

Från ett tempel som jag och Ramesh besökte häromdagen.
Igår skrev jag om hur snabbt tiden går och att den går snabbare och snabbare. I går började jag också läsa en ny bok "Min Kamp" av Karl Ove Knausgård, som jag fick av min vän Å när de var på besök i höstas.
Citerar en liten bit med tanke på tiden som går snabbare och snabbare:
"När vi sålunda har hämtat in det inom våra sinnens räckvidd fixerar vi det. Det fixerade kallar vi kunskap. Under hela barndomen och ungdomen strävar vi efter att upprätta det korrekta avståndet till ting och fenomen. Vi läser, vi lär, vi upplever, vi korrigerar. En dag kommer vi till den punkt där alla nödvändiga avstånd är fastlagda, alla nödvändiga system etablerade. Det är då tiden börjar gå fortare. Den möter inte längre några hinder, allt är fastlagt, tiden forsar genom våra liv, dagarna försvinner i våldsam fart, innan vi vet ordet av är vi fyrtio, femtio, sextio...mening kräver mognad, mognad kräver tid, tid kräver motsånd. Kunskap är avstånd, kunskap är stillestånd och meningens fiende."

Eftersom det inte var någon mosaik-kurs idag så hade jag inget inplanerat idag. Något som verkligen inte händer ofta. Men som ibland kan vara ganska skönt. Tänkte som vanligt ta en joggingrunda när skolbussen gått. Men när jag fått på mig träningskläderna kände jag att min förkylning var sämre idag så ingen motion idag! Istället tittade jag på filmen " En enkel till Antibes". Mycket tankvärd och bra film. Kan varmt rekommendera den!  

Jag avbokade ju vår resa till Maldiverna på grund av militärkuppen! Helt i onödan troligen! Men gjort är gjort! Istället blir det Vietnam över påsk, en och en halv vecka. Det blir Hanoi, Saigon och bad på Phu Quoc. Så idag har jag ägnat mig åt resebokning. Och det kräver sin tid! Flyg till Hanoi och från Saigon hem till Bangalore är bokat, liksom flyg till Phu Quoc från Saigon och boende på Phu Quoc. Väntar på bekräftelse av kryssningen i Ha Long Bay och sedan får jag boka hotell i Saigon och Hanoi och ett inrikesflyg till. Många pusselbitar att få ihop!


Här kommer några små filmer som visar Karolinas maskin som hon byggt som sitt "Science"-projekt! En ballong-sprängar-maskin!





Ikväll säger vi hej då och på återseende till vännerna, familjen N med en avskedsmiddag.  J åker nu också hem till Sverige igen! Har varit så kul att träffa A här i Bangalore igen den här veckan! Svårt att tänka sig att det är 9 månader sedan A var här senast!

Ja, tiden är en flod som flödar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar