torsdag 16 februari 2012

Svengelska och "missad" skolbuss!

Idag hade jag inget alls planerat! Och det kändes riktigt skönt. Med en dag utan något speciellt. En tur till gymmet blev det direkt när bussen gått. "Cross-trainer", rodd och gäng maskiner. Känner att jag kan köra på lite mer nu!

Har avbokat vår resa till Maldiverna idag. Det känns väldigt tungt. Men ett beslut som just nu känns rätt. Att åka till ett så litet land med militärkupp känns fel. Säkert kommer det inte att hända något mer men man vet ju aldrig. Detta är ett beslut som jag dragit på länge men nu gick det inte längre. Usch det känns jobbigt nu när vi valt resort så väl, skulle flyga sjöflygplan och allt... Jag vet, det är ett i-lands problem! Men ändå....

Har därför jobbat mycket idag med en ersättningsresa på påsklovet. Just nu lutar det åt Vietnam. Köpte min guidebok 1997 eller 1998 tror jag. Sen kom Karolina och önskan om Vietnam har legat i glömska. Tyckte också det var för mycket sjukdomar och långt senare flyttade vi till Indien... så kan det gå....Men tror det blir bra och intressant! Tänker mig Hanoi, Saigon och så lite sol och bad!

En tur till nya shoppingcentret för att försöka hitta en underklänning hanns också med idag. Tror inte jag kommer att hitta någon underklänning som passar mina Odd Molly -klänningar så det får nog vara till sommaren.

Forbes publicerade en artikel för någon vecka sedan om vilka länder som är svårast att vara expat i. Indien, Ryssland och Saudi-Arabien är svårast att leva i. Klarar man dessa klarar man alla länder! Enligt artikeln krävs det tålamod och humör för att klara Indien. Och visst är det så. Tålamodet prövas ofta. Som idag när jag stod och skulle betala i en affär. Jag lämnade fram kortet, men att dra kortet kunde bara chefen och han var inte i affären just nu. Lämnade kontanter i stället. Då överensstämde inte priset på prislappen med det pris som gick in i datorn. Priset var mycket högre än det som stod på prislappen. Ville då ha mina pengar tillbaka. För då ville jag inte köpa. Då kom chefen tillbaka och efter samtal med ytterligare en chef? så bestämdes att priset på prislappen var det rätta. Men då fanns inga växelpengar i kassan, vilket resulterade i att de började rota i sina egna plånböcker....Efter allt detta kunde jag till slut gå i från affären med det jag handlat och betalat och tillslut även fått växel tillbaka!

Alexanders blandning av engelska och svenska är så underbar. Han kan massor av ord till exempel om kroppen (som är deras tema just nu) bara på engelska. Har ingen aning om vad det heter på svenska. Idag skrattade Karolina åt honom när han sa "det nervösa systemet" om nervsystemet. Direkt översatt från engelskan. Imorse låg Alexander i vår säng, utanför Fredrik så jag hade inte märkt att han kommit. När vi pratade om det ikväll sa han att han hade nog sömn-gått (sleep-walking)!

Fick använda mig av en "vit lögn" för att få hem Karolina från skolan idag eftersom Ramesh åkt med Fredrik på middag in till city i eftermiddag. Karolina ringer strax efter 4 och frågar om hon får stanna kvar och kolla när kompisen K tränar och har uppträdande i kväll. Och komma hem med deras chaufför efter 9. Detta tyckte jag inte var inte toppenidé eftersom vi ska åka bort  imorgon, vara lediga från skolan och att det fanns läxor att göra. Karolina som tagit av sig klockan på friidrotten hade "glömt" av tiden och att bussen redan gått. Så vad göra? Ramesh i city, kompisarnas chaufförer upptagna med annat. Bara att ringa "bussföräldern" och säga att Karolina missat bussen! De trodde hon åkt bil, hade inte kollat listan att hon inte gjort det och blev nog lite nervösa. Efter några minuter var det löst. Karolina satt i en skolbil som skulle köra i fatt bussen som fick stanna och invänta Karolina. Jag ringde och tackade för hjälpen och sa att det var ju första gången på ett och ett halvt år som detta hänt! Så kan det gå när man är helt beroende av sin chaufför och inte kan sätta sig i bilen och hämta själv! Men jag tror de flesta som åkt skolbuss har missat den någon gång?

Nu är väskorna packade, matsäck och dricka framtaget och ägg och pannkakor i kylen! I morgon åker vi till Hampi, en 500 år gammal huvudstad här i Karnataka. Allt i ruiner. Det blir bil dit. Vi hade först tänkt natttåg, men efter att flera åkt dit på ca: 6 timmar så bestämde vi oss för bil! Lång resa som startar tidigt i morgon bitti. Så dags att sova. God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar