måndag 5 mars 2012

Volontär-jobb för både mig och Karolina

Måndagar är den dag då både jag och Karolina jobbar som "volontärer" i slummen. Jag på min skola och Karolina på ett barnhem för föräldralösa barn. Varje måndag åker sexorna dit och undervisar barnen. De läser för dem och lär dem räkna och annat. Karolina är normalt sett i team med sin Indiska klasskompis som kan översätta från hindi. Men idag var hon sjuk så Karolina och hennes koreanska kompis gjorde så gott de kunde. Svarade det de trodde! Barnen kan nästan ingen engelska och det är ett av målen för eleverna på Karolinas skola. Karolina tycker mycket om barnen på barnhemmet precis som jag tycker mycket om "mina" barn på skolan. Karolina berättade att barnen säger, "mam, mam" hela tiden. Och då är det barn emellan. Karolina kanske är något år äldre. Skulle gärna vilja komma och träffa barnen på barnhemmet. Kanske kan jag få följa med en måndag? Hade ju tänkt börja jobba där också men fick inte riktigt till det med tiden i höstas när vi hade besök och var ute och reste. Och så försvann det tyvärr ur mina tankar för att komma tillbaka idag. Kanske skulle jag kunna hjälpa till där nu när det är sista gången i slummen på måndag? De Indiska barnen går då på sommarlov, eftersom det är sommar här helt enkelt. Ja, det verkar ju logiskt! På "min" skola målade vi med vattenfärger idag. Målade papperstallrikar till sköldpaddor! Killarna vid mitt bord förstod bra idag och hann lika långt allihopa!

Liter bilder från "dagens" Bangalore, Indien!

Barfota gasfot!

Däcktransport

Bin som bygger utanför fönstret på 4:e våningen

Kvinna som hänger tvätt utanför ingången till skolan

Telefonautomat utanför skolan i slummen
Varmt är det nu. 35 grader varje dag! Och jordgubbssäsongen går mot sitt slut! Vi mumsar goda, röda jordgubbar nästan varje dag. Tycker jordgubbssäsongen varit mycket längre i år än förra året. Och jordgubbarna godare också. Nu längtar vi till mango-säsongen. Som börjar i april/maj. Men det innebär att det också är slutet på vår 2 år långa vistelse här. Så det är med blandade känslor vi längtar till mangon....Vi får passa på att njuta extra mycket av mangon och Indien i maj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar