måndag 24 januari 2011

Rotfyllning!

Ja så illa blev det idag. Min tandvärk började ju natten innan vi åkte till Sverige för en dryg månad sedan. Några Ipren behövdes i jul när jag ätit för många skumtomtar och after eight, då det började ila i tanden. Men sen gick det över och jag har inte känt speciellt mycket. Utan trängt bort det. Natten till lördag gjorde tanden sig till känna igen, men eftersom det var strejk kunde jag inte åka. I morse bestämde jag mig för att ringa. Fick en tid kl 11. Tandläkarmottagningen där de flesta svenskar går ligger i Indiranagar, en väldigt indisk affärsgata, upp för en smal trappa, ta av sig skorna. Väl inne fick jag slå mig ner tills en kille kom och hämta mig så in till chefstandläkaren som ville veta vilken tand som jag hade ont i. Iväg till deras lyxiga röntgen med stor digital bild på väggen. HAn förklarade då att min gamla lagning spruckit och att de måste rotfylla! Fick lätt panik eftersom jag bestämt mig för att laga utan bedövning (vill slippa sprutor!). Men att rotfylla utan bedövning GÅR INTE! Jag har rotfyllt två gånger tidigare, den första en fredag i juli 1998, veckan innan vi skulle åka till Australien på bröllopsresa. När tanden var rotfylld satt jag i fikarummet på KI och åt yoghurt till lunch när vännerna V och Å kommer och säger att nu är det möhippa! Nej sa jag. Det går inte! Men det gick trots rotfyllning! En andra gång har jag rotfyllt i Västerås. OK, tillbaka till idag. Genomgick ångest men insåg att inget annat fanns att göra en att göra det och det redan idag eftersom hans fru som är rotfyllningsexpert hade tid. Själva rotfyllnade tog över en timma och jag ska tillbaka imorgon för att fixa till. Kostnad. Ja, ungefär i Rupies som i svenska kronor. 4000 (knappt 700 kr) rupies för rotfyllnaden, tror jag betalade 4500 kr senast i Västerås). Tandkliniken var väldigt ren och fin och mordernare än i Västerås skulle jag säga. Kontrollbehov som jag har kollade jag om de hade nya sprutor och ny steril utrustning. Det verkade de ha. Jag fick ett recept på 9 penicillintabletter som jag hämtade på ett litet apotek i gatuplan. Finns inga produkter med den aktiva substans i Sverige enligt FASS(kontrollbehov!). Men har petat i mig första kapseln i allafall. De kom från SmithKline. Ska tro det blir bra!

Nog om mig! Fredrik åkte på någon form av matförgiftning i går kväll! Bara han! Och vi har ätit exakt samma mat! Konstigt! Men helt utslagen är han sedan igår kväll. Är lite bättre nu.

Så idag var kanske inte en av våra bättre Indien-dagar. Fick ställa in fika med några tjejer i eftermiddag eftersom Fredrik är utslagen och jag var halvt bedövad i anskitet!

Barnen och jag gick direkt från bussen och spelade badminton. Kul att det går att spela med dem.

Funderar dock på VARFÖR jag gjorde ett nytt recept på tekakor med havregryn och dessutom använde Indisk-torrjäst när det funkade så bra med det andra receptet och svensk torrjäst förra veckan? Det är ju inte så att jag har ont om den svenska! Bra blev de inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar