måndag 31 januari 2011

Delhi och Taj Mahal

Så är vi tillbaka efter vår lilla minisemster. Helt fantastiskt har det varit.
Dag 1
Först flög vi till Dehli. Vår chaufför hämtade upp oss på flygplatsen enligt plan! Jag frågade om han kunde engelska och han svarade att det var lag på det. Så det kändes OK. När han sedan sa att allt är stängt idag pga Republic Day så kändes det lite så där... Skulle vi inte kunna se vad vi tänkt oss? Han körde oss till Hyatt Regency där vi skulle bo, vi checkade in och sedan ner till bilen igen. Frågade på hotellet vad som var öppet idag och vad vi kunde se. Conciergen ringade in på kartan, fick även en Pizza Hut inringade där vi tänkte äta lunch. Väl i bilen bad vi chauffören köra till Pizza Hut. Han körde en bit och stannade sedan vid Mc Donalds!!!! Pizza Hut stängt idag såger han. " Det klart inte restaurangerna är stängda på Republic Day när alla ska ut och äta med sina familjer!" Men vi vill verkligen inte äta på Mc Donalds utan ber honom köra till Pizza Hut för att själva kunna se om det är stängt. Han kör oss till en Dominos Pizza i ett skumt kvarter. Nej, där vill vi inte heller äta. Vill inte ens gå ut på den parkeringen. Vi VILL äta på Pizza Hut. Nu började jag bli irriterad och ringer vår reseagent och säger att det går inte ha en chaufför som varken förstår eller talar engelska och dessutom inte hittar dit vi vill, i 5 dagar. Det slutar med att vi ska få ny chaufför dagen efter, chefen. Nu hade vi gett upp lunchplanerna och ber honom istället köra till ett av Delhis sevärdheter, Quatb Minar, från 1193, och markerar platsen för det första muslimska kungadömet i Indien. Vilken arkitektur och vilka fantastika lämningar. (Dock tur att jag hade tömt vårt skåp hemma på Bounty, Snickers och choklad!) Väl i bilen igen ber jag honom köra oss till Hotell Sheraton , som ligger i närheten (enkelt tänkte jag!) Men då frågar han VARFÖR vi ska dit! Jo, äta LUNCH! Men ni ville ju till Pizza Hut! Under tiden har chefen tagit reda på vart det ligger och JA det ligger exakt där han på hotellet ritade ut på kartan! Sen lunch, men gott! Pizza Hut är ett rent och bra alternativ till lunch när man är på resande fot!
Mätta igen åker vi vidare, till Lotus templet. Vilken kö in. Måste vara för att alla är lediga på Republic Day. Vi bestämde oss för att inte gå in, utan nöjde oss med att titta på det 25 år gamla templet byggt som en Lotusblomma! Fick lite känsla av Sydney Operan.

Därifrån vidare till Humayun´s Tomb, byggdes 1565 och har varit inspiration till Taj Mahal. Men denna var av röd sten som är så vanligt här. Vackert!
Nu var vi trötta (efter att ha gått upp 03.30!) och åkte tillbaka till hotellet. Hyatt Regency hade 5 restauranger men valet föll båda kvällarna på deras prisbelönta Italienska restaurang. Tydligen en av de bästa Italienska restaurangerna i Sydostasien. Underbar mat båda kvällarna! För att inte prata om frukostbuffén, nog den allra bästa jag ätit. Kanske har sett ännu större buffé men inte med denna kvalitet på maten. Blev förälskad i deras wienerbröd med färska jordgubbar på!
Dag 2
Andra dagen fick vi vår nye chaufför (och han kunde riktigt bra engelska). Vi åkte förbi diplomatkvarteren. Sveriges ambassad låg på gatan bakom så den såg vi inte. Men kanske åker vi upp någongång när det är fest där?
I Delhi flöt trafiken lättare än i Bangalore (kanske för att det var helg?), vägarna var bredare, inga kor och renare. Kunde varit i Paris eller någon annanstans! Vi åkte längs paradvägen från Republic day och till India Gate, motsvarar Triumfbågen i Paris och är ett monument för de soldater som dog i första världskriget och i några fler krig. Därifrån vidare till "Red Fort". Ett fort med stad innanför murarna byggt på 1600-talet. Känns som jag upprepar mig men vilken rikedom och vad vackert det måste varit. Är glad att de har rustat upp sina vackra lämningar. Därifrån till den stora mosken där 20000 muslimer trängs på fredagarna. Otroligt! Jag fick på mig en rock för att inte ha bara ärmar! Hade bara 3/4 långa armar!

Nedanför låg Old Delhi, vilket myller av människor, vilka smala gator, vilka tyger, pärlor, frukter... vi tog en cykelrick-shaw på de smala gatorna. Karolina och jag satt där bak, och åkte bakåt hela tiden. Affärerna var bara en halv till en meter breda. Vissa har inte någon disk utan köpmannen satt på golvet. Det var rent och luktade inte illa. Hade (om inte Alexander varit tokrädd) velat gå och handla där men det får bli en annan gång.
Därifrån vidare till Rajghat som är platsen där Mahatma Gandi kremerades på. Känns bra att ha varit på denna så för Indien viktiga plats. Överallt vinkar skolbarnen till oss och det är roligt att vinka tillbaka när alla bara ler. Vi har varit som filmstjärnor hela resan, för alla har velat ta kort på oss, ibland har vi ställt upp men ofta har vi sagt nej, annars hade vi aldrig kommit därifrån.
Färden genom Delhi tog oss nu till parken "Lodi Garden" där jag hört de hade en bra restaurang. Och det var den. Det var en medelhavsrestaurang, som när man satt där ,kunde man lika gärna suttit på the Boathouse i Central Park! Även i Lodi garden fanns vackra gravpalatser som vi hann med innan vi begav oss till nästa anhalt, Haus Khas, en konstnärs/antikvitetsby. Trevligt och även här fanns det vackra lämningar från 1500-talet. Nu hade vi sett så mycket vi orkar idag och det var dags att åka till hotellet. På vägen dit ville jag att chauffören skulle stanna vid en mataffär, för vi behövde proviantera lite snacks, choklad och dricka till vår resa till Agra. Visste att det inte var så lätt att hitta någonstans att äta på vägen eller i Fatebur Sikri som var vår första anhalt. Detta var tydligen inte så lätt, efter 30 minuter kom vi fram till ett litet centrum med små, små mataffärer. Inte som i Bangalore här inte! Men det vi ville ha fanns så det var helt OK.
Så mycket som vi sett på 2 dagar, är impad av våra barn som är så historieintresserade och orkar med vårt turbotempo! Vill åka tillbaka och se mer av Old Delhi och även gå på de intressanta museum som finns i Delhi plus mycket annat som finns kvar att se.
Dag 3
Det är verkligen inte någon viloresa vi varit ute på. Väckning 06.30 eller 07.00! Så också på fredagen. Efter frukost 5 timmars resa, först på "motorväg", nog bland den bästa väg som finns i Indien! Inte riktigt som E4:an. Här ligger byarna precis bredvid och rätt som det är stiger någon människa rakt ut på vägen! Sista 1 och en halv timman svängde vi av och det var nog den skumpigaste och guppigaste väg jag åkt på. Vi åkte i 30 km/h! Mycket att titta på längs vägen så 5 timmar gick fort ändå. När vi kom fram till Fateburi Sikri så steg en guide in i bilen, han sa att han var utskickad av resebolaget att guida oss i Agra. Måste vara för att jag ringt och uttryckt mitt missnöje? Visst är det bra med en guide som berättar så mycket, men också jobbigt för en så självständig person som mig. Och han retade sig på min guidebok! Fateburi sikri var också det en otrolig stad från 1500-talet. Att se denna kombination av indisk och muslimsk arkitektur tillsammans, kejsarens fruars hus, han hade en kristen, en muslimsk och en hinduisk fru, skolan, sovrummet där han hade haft pool på golvet och mycket annat var mycket imponerande.

Efter detta vidare till hotellet i Agra, Jaypee Palace, några kilometer från Taj Mahal.
Om trafiken flöt bra i Delhi så var Agra motsatsen. Här var kaos, värre än i Bangalore. Agra är verkligen inte någon modern stad. Många cykelrickshaws, och även kamel- och hästrichshaws såg man på gatorna. Cykelkärror fyllda med 100-tals skokartonger, kameler som drog fullastade kärror, massor av apor och fruktstånd längs vägen.
Hotellet var toppen,(tydligen bodde Bill Clinton där på sitt besök, vi bodde nog inte i samma rum dock!)Vi fick vackra blomkransar om halsen när vi kom. Här valde vi indisk mat. Nog den godaste indiska mat jag ätit. Deras frukt tandoori var supergod!
Trötta somnade vi tidigt även denna kväll!
Dag 4
Så var det då dags för resans höjdpunkt Taj Mahal. Guiden tyckte vi skulle vara där vid soluppgången. Men efter att ha tänkt igenom det så kom vi fram till att det inte var någon bra idé att åka dit 06.30 på fastande mage för att sedan stressa tillbaka till hotellet före 10 för att äta frukost. Vi var själva impad av hur kloka vi var!!!
Så 8.30 lämnade vi hotellet, de sista 2 kilometrarna från där vi blev avsläppta åkte vi cykelrickshaw för 30 rupies!
Att stiga in genom porten och se Taj Mahal var magiskt! Fast vi inte såg det i soluppgång! Inte jättemycket folk utan vi kunde ta kort från bänkar och även från den bänk där prinsessan Diana blev fotograferad i det klassiska fotot. Underbar blå himmel gör att korten nästan ser fejkade ut. Att Taj Mahal inte är helt vit som man tror utan med mängder av blommor i marmorn och även inskriptioner från koranen var faschinerande. Tanken var att kejsaren skulle bygga ett svart Taj Mahal på andra sidan floden som sin egen grav. Det hade varit pampigt. Tyvärr fängslades han av sin egen son och dog sedan, så han blev begravd bredvid sin fru istället för på andra sidan floden.
Mer än tre timmar tillbringade vi där (tillsammans med vår guide!).

Nu hästrickshaw tillbaka till bilen!
Sedan lunch på Pizza Hut som jag såg dagen innan på bäg till hotellet eftersom jag hade min Pizza Hut radar på!
Efter lunch blev det Agra Fort, stort och pampigt fort även detta. Ganska likt Red Fort i Delhi och en fantastisk utsikt över Taj Mahal. Man kunde inte titta tillräckligt mycket på Taj Mahal! Fantastisk arkitektur även här!

Nu ville jag iväg till några affärer för att se vilken typ av kläder de sålde här. Men guiden visade mig till en enkel marknad, inga kläder där och sedan tog han oss till en statlig souveniraffär. Men jag är ingen amerikansk turist utan bor faktiskt i Indien och vill inte handla i den typen av turistaffärer! Så ingen shopping blev det!
Tillbaka på hotellet gick Fredrik och jag iväg till Te-loungen som de hade där. Servitören rullade fram en vagn med 40 tesorter av hög kvalitet. Jag valde Champagne Darjeling. Teet bryggdes vid bordet med ett timglas. Efter 4 intensiva dagar fick Fredrik och jag en halvtimma på egen hand med en god kopp te!
Hungriga som vi var blev det lite tacochips och fajitas i baren innan maten. Gott att kunna äta salsan och guacamolen till. Mat på indiska restaurangen även denna kväll!

Dag 5
Tidig start även idag. Vi hade en lång resa framför oss till flygplatsen och ville komma iväg så tidigt som möjligt efter frukost. Vägen var bättre till flyplatsen, så det tog bara 4 timmar dit och vi var där i god tid.
Delhis flygplats är väldigt ny och fin. I "foodcourten" glömde vi bort att vi var i Indien och åt på SUBWAY, kall macka med kall kyckling och kalla grönsaker. Verkligen NO NO i Indien. Men gott var det och vi blev inte sjuka. De håller säkert väldigt hög hygien på flygplatsen!

Så nu har vi gjort det största och kanske finaste man kan se i Indien. Men det finns så mycket mer att se! Känns overkligt men vi har nästan 1500 bilder som minne!