fredag 4 februari 2011

Marys födelsedag



Dagens bilder är från Taj Mahal och visar att Taj Mahal inte bara består av vit marmor som man kan tro utan är full av inskriptioner från koranen och blommor i den vita marmorn.



Idag hade Mary med sig blommor, de vackra rosa och lila som hon brukar köpa för 30 rupies ibland. Bra tänkte jag eftersom vi inte haft några blommor denna veckan. När jag frågade vad de kostade och ville betala sa hon att det var hennes födelsedag så jag skulle få dem. Berättade att det är min födelsedag på måndag och frågade vilket år hon är född. Det visste hon inte så jag vände på frågan. Hur mycket fyller du? 37 år. Ok då är jag fyra år äldre än du. Jag fyller 41 på måndag berättade jag. Hon svarade att hon inte tyckte jag såg ut som 41 år utan 35 år! Ja det var ju snällt! Eller så tänkte hon att hon fick mer födelsedagspresent om hon sa något snällt om mig? Gav henne ett häfte matkuponger och en stor påse chokladpraliner innan hon slutade för dagen. Vilket hon verkade glad för!

Idag var det dags för mosaik igen. Skulle "BARA" fylla mellanrummen på elefanten med cement. Skulle ta halvtimma enligt ledaren. 3 timmar tog det då cementen vägrade torka. Men nu är den klar och hemtagen. (Bild kanske kommer en annan dag!) Nästa projekt tror jag blir ett café-bord. Måste bara fixa en skiva nästa vecka och söka på lite mönster. För jag vill gärna ha något indiskt möster på den.

Nu har vi äntligen skaffat en dagstidning. Så vi slipper gå till snälla I och tigga tidningar när Karolina behöver artiklar till läxan. Mycket tidning för pengarna. 3 olika tidningar för 20 kronor i månaden. Och då undrar man ju raskt VARFÖR dagstidningar är SÅ dyra i Sverige? Kul att läsa vad som händer i Bangalore, Indien och världen. Dessutom så får Mary sedan ta dem till återvinning och får då 7 rupies per kg. Så en liten extrainkomst blir det för henne. (och lite bra för miljön att återvinna). Annan återvinning de har är SMÅ ölflaskor, MEN vi köper ju bara stora flaskor! Så nu är frågan ska vi gå över till små för att kunna återvinna?

Fredagsmyser på egen hand på terassen just nu. Barnen drog ut på gatan och leker och Fredrik sitter i telefonkonferens med Sverige och Schweiz (men blir väl klar till maten!). Tror det mörknar lite senare nu. Kanske får vi en halvtimma extra i ljus på kvällarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar