torsdag 3 mars 2011

Ett besök i "riktiga Indien"

Idag var det utflyktsdag igen! Men först var vi tvungna att åka förbi optikern IGEN eftersom Karolinas glasögon gått sönder efter 3 dagar! En "plupp" hade lossnat. Snabbt Fixat. Men som Karolina just sa " vi kanske skulle ha en optiker lite närmare...." Det tar ca en timma att åka till optikern och fixa något! Inte åker man från Västerås till Stockholm för att gå till optikern! Såg ett par så snygga Fendi-solglasögon. Men jag köpte ju precis ett par solglasögon så de får nog vänta!

Sedan åkte vi till Bangalore Fort, ett fort från slutet av 1700-talet där Tipu Sultan försvarade sig mot engelsmännen. Ramesh är lite mer rädd om oss nu när mormor och morfar är med och följde med oss in. Det var även en liten marknad utanför där vi gick en stund.
Sedan ville jag till City Market. Jag har velat det länge men Ramesh tycker inte det är lämpligt att jag åker dit och har effektivt stoppat mig. Jag trodde att det bara var en marknad men det visade sig vara en stor stadsdel. Ramesh körde runt och vi tittade från bilfönstret. Såg mycket spännande saker. Ett område där alla sålde ris, ett område med bildäck, ett annat med bildelar och så vidare. City Market var nästan i klass med Old Delhi. Jag ville ju gärna se fruktmarknaden. Ramesh sa att vi måste vara rädda om våra väskor och kameror. Något han aldrig sagt åt mig tidigare. Han snurrade några varv med bilen och hittade tillslut en parkering och följde med oss in på dessa enormt spännnade gator. Det här var verkligen ett besök i det "riktiga" Indien! Vilka affärer, vilken fruktmarknad, kor, getter, koskit, torkad chili, korgtillverkning, isfabrik och mycket, mycket annat. Fruktmarknaden är nog mest för restauranger och affärer men säkert mycket vanligt folk som handlar där. Många intryck att smälta! Är så glad att vi kom dit. Men nog tacksam att Alexander inte var med. Han hade varit RÄDD!
Roligast var nog kon som stod i kön till Apoteket! Skulle nog köpa spensalva!









För att göra kontrasterna extra stora åkte vi till UB-City ( Bangalores lyxigaste shoppingcenter) och åt en mycket god 2-rätters lunch på FAVA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar