måndag 21 mars 2011

Raja - market













Vi grottar oss mer och mer in i det "riktiga" Indien! Tack och lov har jag hittat likasinnade här som precis som jag gillar det genuina Indien!Idag blev det en tur till Raja-market med A. Resan dig tog drygt en timma men det var det värt. Vi spenderade 3 och en halv timma strosandes på de smala gatorna där man verkligen kan hitta allt och lite till. Mycket säljs i grossistförpackningar, vilket gör att jag nu har 9 meter vackert band med elefantmönster, stora påsar med vackra pärlor och annat smått och gott i min påse. Inga andra västerlänningar i sikte utan bara vi.
61 härliga foton blev det dessutom. Delar med mig av några här.
Här fanns verkligen allt, band, pärlor, saris, tyger till herrskjortor, papperstallrikar, silver, mattor och mycket mycket annat. Många affärer fanns som BARA säljer vackra pärlor och andra säljer bara band. Mitt i allt ligger en affär som säljer te, EN tesort. Luktade underbart gott! Insprängd mellan några andra affärer ligger en butik som maler kaffe. Det luktade för det mesta väldigt gott (förutom när vi hamnade hos kossorna).
Jag köpte dessutom 2 stycken "halva" skyltdockor, en man och kvinna i plats a la 50 tal som jag tänker sätta upp på väggen. (ska ta kort på dem senare).
Det är ett stort område som vi snart kommer tillbaka till eftersom det fanns så mycket att se, handla och att fota! Måste övertyga Karolina om att följa med en lördag, men är rädd för att det är supermycket folk då. Vilket eldorado för en pysslare som Karolina. Hoppas att några av pärlorna jag köpt idag faller henne i smaken! (Vilket dem gjorde - Karolina)

2 kommentarer:

  1. Tack för bra tips på marknad, Annelie! Låter som något jag vill besöka å det snaraste! Var hittar jag marknaden?

    SvaraRadera
  2. Tror den låg i Västra Bangalore. Vi kom ut inte så långt från biblioteket och Cubbon-park. Det var inte min chaufför som körde men ska höra med A och hennes chaufför om mer exakt var den ligger! Jag återkommer! Vi åker nog dit om 2 veckor igen, när Indus vårlov är över! Kanske kan vi träffas där?

    SvaraRadera