fredag 27 april 2012

Egen mango!

Idag när jag väntade på att kompisarna skulle komma och hämta mig så gick jag en tur i vår "lilla" trädgård! Alltså någon meter på varje sida om huset. Men som jag skrivit tidigare har vi på ena sidan ett mangoträd, ett chikuträd och ett citrusträd. Förra året gav mangoträdet några små mango som ruttnade när vi tog in dem. Men i år "dignade" trädet av stora mangos. Mangon på bilden nådde jag och plockade in. Men bad sedan trädgårdsmästaren ta med en stege och ta resten. (Har inte blivit gjort ännu!) Ska lägga den i tidningspapper och få den att mogna. 


En tur till Raja-market stod på programmet idag. Målmedvetna som vi är nu, visste vi precis vad som skulle inhandlas. Jag hade siktat in mig på två tyger till mormor och en stor mässingselefant. Höll mig ganska bra till det! Men med hem kom också två tyger till knytblusar, en Bangalore-cricket-tröja till Alexander, 24 tandborstar! och en oljelampa med Ganesh i mässing! 24 tandborstar undrar ni säkert? Men H och jag känner att vi kommer bara bli irriterade på tandborstpriset hemma i Sverige, när de kostar 25-30 kr styck! Här fick vi 24 stycken för drygt 35 kr! I med dem i containern!

Några nytagna bilder från Raja-Market! Tror ni sett lika mycket därifrån snart som jag!







Träelefant eller mässingselefant? Det är ett beslut vi brottats med en längre tid. Men tillslut mognade beslutet! Det skulle bli en mässingselefant. Och idag skulle den köpas. Vi gick till samma affär där jag handlat all mässing tidigare. Tittade på tre olika storlekar, 20 kg, 9 kg och 4 kg! Under vår shopping på Raja-market mognade så beslutet. 20 kgs fick det bli! Vacker eller hur? 

Vi brottades en stund med vårt samvete i bilen på väg hem eftersom "springpojken" i affären lastat TVÅ elefanter i bilen. Och jag hade bara betalt för EN. Och det är ganska mycket pengar det handlar om. Chauffören sa att om det hade varit en indier hade de bara tagit hem dem. Men vi kände att vi skulle sova bättre om natten om vi lämnade tillbaka den andra! Killen i affären blev tacksam och lovade mig en gåva nästa gång jag kommer!


1 kommentar:

  1. Ja, fy tusan vad jobbigt det var, men nu kan vi kvala in på tio i topplistan för "ärligast i Indien".
    Tack för ännu en fin dag! Kram H

    SvaraRadera