onsdag 11 april 2012

Karolina 12 år!

Ett stort grattis till vår Karolina som fyller 12 år!
2012-04-11

Karolina paddlar kajak i Ha Long Bay i Vietnam

När jag satt bredvid Karolina på planet från Kuala Lumpur hem till Bangalore så såg jag att det är ingen liten tjej som satt bredvid mig, utan en tjej som håller på att bli tonåring!
Idag är det heller ingen vanlig dag utan det är Karolinas födelsedag. Idag fyller hon 12 år! Otroligt att vår lilla favorit-Karolina blir 12 år! Svårt att förstå vart dessa 12 år har tagit vägen.

Vi uppvaktade med födelsedagsmuffins, sång och paket i morse innan det var dags att bege oss åt olika håll, till skolan, jobbet och golfbanan!




Karolina hade 23 chokladkakor med sig till skolan idag och bjöd klasskompisarna på. Alla lärare hade gratulerat och tagit i hand. Och klassen hade sjungit! Inte som i Sverige att födelsedagsbarnet sitter ner och alla andra står upp. Utan tvärt om. Karolina stod upp och de andra satt ner! På sin födelsedag "slipper" man ha skoluniformen på sig och får ha vanliga kläder istället! Dock får tjejerna inte ha kjol, klänning eller linne! Så det fick bli halvkorta byxor och topp!

Kompisarna K och W överraskade Karolina med en egenhändigt bakad kaka efter skolan. Härliga kompisar! Kort, samtal och sång från mormor och morfar, samtal från farmor och farfar och mail från gudmor V gladde också Karolina! Mary´s dotter uppvaktade Karolina med ett prydnadshjärta  med en prinsessa på och skickade sms på morgonen. Gulligt av dem!

Vi fortsatte firandet med oxfile, kladdkaka, Baskin & Robins-glass och mango i kväll tillsammans med presenten, ett halsband, som jag glömde bort i morse!





Några av presenterna....Några glömdes bort när det skulle fotas... en sjal och ett halsband!

Här kommer några bilder på vår 12-åring från vår resa i Vietnam!






Idag har förutom Karolinas födelsedag varit en ganska händelserik dag! Jag åkte redan klockan 7 till golfbanan för att gå ut tidigt för att undvika den värsta hettan. 37 grader var det när vi steg in i bilen efter rundan! Om det är 37 grader i Sverige är det garanterat tomt på golfbanan! Inte många som spelar då! Men med Resorb i vattnet, keps och paraply klarar man sig bra!
Väldigt kul var också att jag spelade min bästa golfrunda (någonsin) idag! 7 boogey och 2 par! 99 slag och 38 poäng! Kände ett härligt flow i hela 10 hål! Sån härlig känsla i hela kroppen när man har det där "flowet"! Jag var 5 cm från ett par på ett par 5 hål! Snart kommer det!

Efter golfen hann jag hem och förberedde födelsedagsmiddagen, oxfile-gryta och kladdkaka, tills i kväll. Hade tänkt baka en marängtårta, men eftersom jag inte har någon elvisp (och inte orkade gå och låna) blev det en gammal hederlig kladdkaka istället!

Men sen iväg till skolan för att hämta Alexander för återbesök på sjukhuset. Armen röntgades och överläkaren som opererade tittade på plåtarna och konstaterade att det såg fint ut. Två veckor till med gipset. Då ska det klippas bort, röntgas igen och läkaren ska godkänna. Skönt att det ser så bra ut! Alexander skriver riktigt hyfsat med vänster hand. Kanske är han västerhänt? Fröken Jen tycker han skriver bättre med vänster....

För att göra sjukhusbesöket lite extra spännande tog batteriet i min telefon slut! Hann ringa till Ramesh och säga "Hej Ramesh" när jag insåg att telefonen skulle dö när som helst. Tack och lov för  att jag hann det. Ramesh insåg då att jag hade problem. Min bok med telefonnummer hade jag lagt ur väskan när vi åkte till Vietnam. Hade alltså inte telefonnummer till någon... Men jag hade pengar till taxi hem...Vakten utanför sjukhuset ropade ut Ramesh namn på parkeringen och inom några minuter var Ramesh på plats. Han hade inte hört att de ropade utan insåg att han nog borde vänta utanför utgången eftersom han inte fick tag på mig. Ansvarstagande. Jag var mycket tacksam och glad när vi fick syn på honom!

Att jordbävningen i Indonesien skulle kännas ända hit upp på högplatån i Indien hade nog ingen förväntat sig. Jag som var hemma i huset kände ingenting, men både Karolina och Alexander hade fått evakuera sina klassrum när de kände skalvet. Tror inte det blivit några skador här i Bangalore. Men enligt nyheterna har jordbävningen känts på många platser i Bangalore.

2 kommentarer:

  1. Stort grattis till Karolina ifrån familjen Dahlgren

    SvaraRadera
  2. Vi önskar stora lilla K stort grattis och många kramar!
    (jag kände faktiskt skalvet, jag till och med skojade med lilla f, att det säkert var jordbävning!)
    Och grattis till mammans golfframgångar också!
    Kram/Svenssons

    SvaraRadera