tisdag 3 april 2012

Tillbaka i Hanoi och sedan en dag i Saigon

Efter den fyra timmars långa bussresan var vi inte tillbaka i Hanoi förrän vid fyratiden. Trots den stora frukostbuffén började vi nu bli hungriga. Och ge oss ut på sightseeing med tomma magar är ingen bra idé. Vi checkade in på samma hotell och skyndade oss till restaurangen och beställde varsin vietnamesisk nudelsoppa med kyckling som de ordnade fram på 10 minuter. Imponderande! Det hade ingen i Indien klarat! Snabbt in i en taxi för att utnyttja de timmar som var kvar av dagen. Tyvärr stängde "Temple of literature" precis när vi kom dit så det blev bara bilder utifrån. Vietnam är ett märkligt land. Museum har stängt flera dagar i veckan, stänger för lunch och stänger tidigt för dagen. Inte speciellt kundanpassat! Svårt att lägga upp en resa så att allt är öppet när man är på rätt ställe!
Vidare med taxin till Ho Chi Min -mausoleumet, Ho Chi Min-museumet, "One-Pillar pagoda" och presidentpalatset, och paradgatan utanför mausoleumet. När man ser Mausoleumet, paradgatan och militärerna inser man att det är ett kommunistiskt land! Häftigt att se! Fransmännen förstörde den nästan 1000 år gamla pagodan innan de lämnade landet! Hur tänker man då! Nu är den återuppbyggt enligt orginal!
Det vi också tänkt göra i Hanoi var att gå på "water puppet theatre", dockteater på vatten. Så från Ho chi Min -Mausoleumet åkte vi till teatern för att köpa biljetter till någon av kvällens senare föreställningar. Tyvärr var det fullt till både den närmaste och näste efter, men vi fick köpa sidobiljetter till den närmaste och därifrån såg vi bra. En en-timmas föreställning som var över förväntan bra tyckte vi allihop!
Lite shopping utanför teatern blev det innan vi trötta åkte hem till hotellet och åt kvällsmat! Ätpinnar och "Tin-tin i Vietnam"-tavlor blev det att ta med hem!

TIDIG morgon, väckning 5.15! Ingen semester med sovmorgon här inte. Detta för att flyga vidare från Hanoi till Saigon. Vid 10.30 landade vi i Saigon och strax före 12 var vi på hotellet i Saigon. Synd att åka från hotellet i Hanoi så tidigt och missa deras frukost, den "frukost-box" vi fick med till flygplatsen kunde inte riktigt väga upp....
Saigon är en mycket större och modernare stad än Hanoi. Hanoi känns fortfarande väldigt fransinspirerad, både husen, gatorna och caféerna påminner om Paris. Jag blev otroligt förtjust i Hanoi.
Känns som jag bara skriver om att vi äter, men nu var det dags för lunch igen innan vi gav oss ut i Saigon. När vi satt uppe på hotellets 16:e våning känns det väldigt storstadslikt!
Vårt hotell i Saigon låg väldigt bra till och vi kunde gå till våra första anhalter! Första stopp var "Reunification Palace" som spelade en stor roll i kommunisternas återtagande av Vietnam 1975. Byggnande har en spännande historia, den återuppbyggde efter en bombattack för att döda den egna presidenten och var klar 1966 och är en symbol för 60-tals arkitektur, raka linjer i kombination med lite kina-inspiration, här fick vi se allt från sambandscentral i källaren till "roof top"-bar och helikopterplattan på taket till de pansarvagnar som bröt sig igenom grindarna och återerövrade Vietnam den 30 april 1975. Mycket intressant på många sätt. Därifrån vidare promenad till Notre Dame som fransmännen byggt på 1800-talet med fransk sten och till postkontoret som Gustave Eiffel ritat. Nu gav vi upp promenaden och hoppade in i en taxi för att först åka till en Pagoda för att sedan åka vidare till " China town" och 4 ytterligare Pagodor. Imponderande och vackra!
Trötta och ganska nöjda på Pagodor tog vi sedan en taxi tillbaka till den stora inomhusmarknaden när vårt hotell. Där vi köpte en låda till våra ätpinnar (Alexander valde). Men de stängde klockan 18! Så vi hann inte riktigt shoppa klart! Ett nattlinne till Karolina och en Vietnameisk svart dress till mig blev det. Men en ny tur på måndag morgon får det bli.
Imorgon åker vi vidare till Phu Quoc, en ö mot Kambodja, där vi hoppas på fyra dagars sol och bad innan vi är åter i Saigon.