söndag 29 maj 2011

Härlig helg på kaffe-plantage

I fredagsmorse strax efter 6 packade vi in oss i bilen och åkte mot Coorg, Indiens Skottland (som jag precis läste). Efter dryga 5 timmar var vi framme på det kaffeplantage och resort där vi skulle bo. De sista 20 km var verkligen smal väg, rätt ut i djungeln! Man bara väntade på att det skulle komma klivandes en elefant. Att det är en "hill station" märktes också då den smala vägen slingrade upp och ner.

Fick ett mottagande med prick i pannan här också. Det är samma resortkedja som vi bodde på när vi var på safari i Kabini för en månad sedan. Där var välkomstdrinken sockerrörsjuice, här var det givetvis kaffe! Kallt kaffe (blandat med vanlijglass) som var en njutning. Nog bland det godaste jag druckit. Att Karolina och Alexander fick upp ögonen (eller smak för)kaffe var därför inte så konstigt.

När man bor på resort så här så är det helpension som gäller och alltså började vi med lunchbuffe efter att ha inspekterat vårt fina hus, där vi skulle tillbringa 2 dygn. Härlig utsikt från restaurangen och massor av god mat. Efter lunchen tog vi det lugnt vid huset och badade i poolen tills det på eftermiddagen var dags för en guidad tur på kaffeplantaget. Vi fick förutom kaffe se mycket spännande och exotiskt. Avocado, stjärnfrukt, mullbär, "jack fruit", tabascochili (som växte ihop med kaffe), peppar som slingrade sig uppför silvereken som skuggar kaffeplantorna. En växt som man kan bryta och blåsa såpbubblor visade guiden oss också! Turen avslutades med kaffe från plantaget, 50% Robusta och 50% Arbabica, i rostfri kaffekopp.

Vi hann bada lite till efter turen och innan det började åska.

På kvällen valde vi samma restaurang, buffe igen! Det roligaste var nog när vi beställde pommes frites - french fries till Alexander och fick friterad fisk!

På lördag morgon gick Karolina och jag upp tidigt och följde med på en cykeltur till en närliggande by. Då fick vi känna av att det var kuperat! Några backar sög ordentligt i benen. Denna tur var en fantastisk upplevelse. Alla härligt glada människor som skiner upp och vinkar. Alla jobbar på kaffeplantagerna runt omkring och staten ägde deras hus. De vackra, färgglada husen och tvätten på tork, längs bygatan som går längs floden Cauvery. Statlig skola fanns, ett dagis, två miniaffärer och ett "tea house" som gjorde "meter-chai-te" och bakade paratha. Vi fick också prova på den "coracle-båt" som man använde för att ta sig över floden, till jobbet, skolan eller för att handla! Några härliga morgontimmar med många härliga kort och minnen blev det för Karolina och mig!

Resten av lördagen njöt vi av det härliga vädret (27 grader och svalare än i Bangalore), av tystnaden, den härliga poolen och massor av god mat. Vi valde nu en annan restaurang och åt en 5-rätters lunch med underbar utsikt över den konstgjorda sjön där de sparade monsunvattnet.

En och annan god cappuchino blev det också i den underbart lugna och härliga "reading-loungen" med kaffe givetvis från plantaget. Att Alexander skulle gilla kaffe kunde man inte tro! Och jag som dricker så lite kaffe har nog fått mig en rejäl överdos den här helgen!

På kvällen valde vi "candlelight-dinner" på samma restaurang. (Det är en av fördelarna att ha lite större barn som klarar att sitta och äta i flera timmar) Det är något magiskt med att sitta under tak (utan väggar) med bara ett ljus på bordet och ha palmer och djungel så nära. Man väntar verkligen på att det ska dyka upp en elefant eller apa (som det gör på Rainforest Café!) Här blev det nu en 6-rättersmiddag, men måste säga att Karolina och jag hoppade över andra varmrätten eftersom vi kände oss mer än mätta!

Att Alexander hela tiden har hållt på rätt Cricket-lag visade sig igår kväll när Chennai Super Kings vann den Indiska ligan, mot Bangalore Royal Challenger!

I morse gick vi upp tidigt och satt ute på vår uteplats och drack te och tittade på småfåglarna i trädgården. (Vi hade tänkt gå på fågeltur, 6.30! men hoppade över det....). Vi hann med några timmar vid poolen efter frukost innan det var dags att sätta sig i bilen och skumpa hem igen!

En avkopplande helg i en fantastiskt grön, tyst och behaglig miljö!

Nedan följer lite blandade bilder från helgen!

Här köpte jag 1 kg kaffe på vägen hem

Detta vackra kapell hade de på resorten! Nog det vackraste kapell jag sett!

Alexander dricker en cappuchino i "reading loungen"

Karolina och jag på cykeltur

Karolina och jag åker "coracle"-båt

Två små söta indiska flickor köper lördagsgodis

Hotell-ägaren i byn gör "meter-chai"

Indisk dam i byn vi besökte

Indisk flicka tittar på oss när vi cyklar förbi

Tvätt, cykel och vattenkrus. Fint stileben

Resortens "infinity"-pool

Vacker vy på väg till plantaget

Blomster utanför en av restaurangerna