torsdag 26 maj 2011

Myror, kaffesump och kladd!

Och jag som hade tänkt skriva om den oerhört trevliga svensklunch vi hade på den vietnamesiska restaurangen "Blue Ginger" idag. Om den fantastiskt goda maten, Lammet i "basil black bean"-sås som var så otroligt gott! Och de andra rätterna också, kyckling-och citrongrässoppa, lammkotletter och mangosallad till förrätt, kyckling, lamm, grönsaker till varmrätt och vitchokladtårta med glass till efterrätt! (Jag har bara ätit skaldjur när jag varit där tidigare och det har varit gudomligt! Men idag valde jag kött-menyn. Fredrik och jag firade hans 40-årsdag där! Bättre kan man knappast äta här i Bangalore!)Och om det trevliga sällskapet!

Men jag får skriva om min och Karolinas kamp mot myror i alla storlekar och små, minispindlar istället! Känns som det kryper fram massor av små myror från alla hål överallt! I köket, i matrummet, i vardagsrummet! Det är så äckligt med alla dessa minikryp, överallt! Skulle nog tagit med silvertejp som vår vän E (som bott i Bangalore tidigare) rekommenderade! Nu trycker Karolina in kladd i alla hål för att de inte ska komma ut och jag lägger kaffesump för att skrämma bort dem!

När vi åker hem till Sverige om 2 veckor ska de får göra en "pest control" i hela huset. Ska bara ta reda på vad det innebär och vad man ska ta bort.

Imorgon åker vi till Coorg för att titta på den vackra naturen, kaffe- och kryddplantager, äta god mat och bada och ha det skönt! Minst 5 timmars resa med avfärd 06.00. Äggen är stekta, brödbakat för lite frukost på vägen!

Enligt Wikipedia:
"Coorg (Kodagu), provins i Brittiska Indien i sydvästra delen av landet (Västra Ghats), nuvarande indiska delstaten Karnataka, fordom ett självständigt furstendöme, underkastade sig godvilligt den brittiska överhögheten 1834. Under kolonialtiden sorterade Coorg under den brittiske guvernören i Mysore.Landets viktigaste odlade produkter är ris, tobak, bomull och på senare tid framförallt kaffe, vars odling redan under kolonialtiden sysselsatte så mycket som halva arbetsstyrkan i provinsen. C. är, såsom inneslutande den heliga Cauverys källor, ett av de gamla hindulegendernas heliga land, men blev sent koloniserat av draviderna. Kodagu kom dit först under 500-talet. Men före dem var landet bebodt av ett okänt folk, som uppfört megalitiska monument, spridda i stort antal i Nilgiribergen och i C:s och Mysores berg och innehållande kol, ben, vapen, vaser och prydnader."

Trevlig helg så hörs vi på söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar