tisdag 31 maj 2011

Svensk sommarkänsla från en bok

Att förhålla sig till de olika årstiderna i Sverige är lite svårt eftersom vi har mer eller mindre "sommar" hela tiden! Men igår fick jag verkligen sommarkänsla när jag satt och tittade i en av Karolinas piano-böcker och fann både "Den blomstertid nu kommer" och "Idas sommarvisa". Spelade dem om och om igen på pianot. (Glad över de lätta arrangemangen!) Och en Svensk sommarkänsla infann sig. Tänk vad en medhavd bok tillsammans med ett piano kan förmedla! Blir alltid lite rörd av att höra "Den blomstertid.." Skolan har ju inte slutat i Sverige när vi kommer hem, så det får nog bli en tur till Emausskolans skolgård för att insupa lite Svensk sommar på skolavslutningen och träffa lite kompisar.

Igår fick vi en försmak på monsun-perioden. Det har ju varit "för-monsun" ett tag nu. Men igår berättade Ramesh att monsunperioden skulle inledas igår kväll. Och det gjorde den! Maken till regn tror jag inte jag har sett. Det började lite trevande med åska vid fyra-tiden som det gjort varje dag nu några veckor. Men lite senare på kvällen öppnade sig himlen och det rejält. Det åskade också nästan hela natten! Luften blir så skön när regnet kommer, så det är allt välkommet efter några månader av 35 grader. Det har faktiskt gått bättre än jag förväntade mig. Men är tacksam att temperaturen hållt sig under 40 grader!

Köpte 2 snygga solklänningar på gatorna runt Commercial Street idag.Vi hittade lite nya roliga affärer idag. Undrar bara om det är någon idé att ta med klänningarna till Sverige? Känner på mig att det blir mest jeans och en "softshell"-jacka som kommer att behövas för att inte frysa! Hittade ett snyggt kort halsband i svart och "silver"! Finns lite "guldkorn" bland alla som hänger där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar