torsdag 5 maj 2011

Tomatpriser och crickettröja!

Jag skrev ju om tomatpriserna förra veckan, 6 rupies per kg och bönderna som stejkade. Läste sedan att de fick 2 rupies per kg betalt. Och då är man ju glad att man inte är tomatbonde. Dessa 2 rupies per kg täckte inte kostnaden att transportera tomaterna in till grossisterna så de lät tomaterna hänga kvar och ruttna istället. Det blev billigare. Sedan kom regnen förra veckan så nu är det brist på tomater och priserna har ökat med över 100%. De kostar nu 12.50 rupies per kg, vilket är mindre än 2 kr per kg. Och kvaliteten är sämre nu också!
Köpte 3 och ett halvt kg mango igår. För nu är det mangosäsong på riktigt och de är så mogna och goda och BILLIGA. Runt 50 rupies per kg. Har en favorit som jag ska lära mig namnet på, den är stor och gul! Karolina och jag åt 2 stycken ikväll!

Det blev en shopping- och lunchdag idag också! Idag med P som åker hem till Sverige i natt. Först några timmar på Commercial Street. Som kändes helt lugnt och som vanligt. Lite folk mitt i veckan och kanske också för att det är sommarlov för alla indiska skolor. Handlade lite fina sidentyger och glittrigt bomullstyg! (80 rupies /meter) för att kunna sy kuddfodral eller något annat tillsammans med alla vackra band och pärlor vi redan har. Men för att kunna göra det så behövs en symaskin, vilket jag också inhandlade idag. En Singer med massa kul sömmar blev det. Det stod på svenska på kartongen vilket kändes kul. Det var inte bara att gå in och köpa en symaskin utan när jag bestämt mig för modell plockade de upp maskinen och provsydde och visade mig hur den funkar. Hur man trär och spolar undertråd! Kanske har gjort det någon gång tidigare..... Så nu ska vi sy. Synd bara att jag inte har köpt någon sytråd! Lite annat smått och gott blev det också. Blanda annat en stor bordsduk med elefanter och några kuddfodral (också med elefanter - man kan ana en trend!). Och sist men inte minst en Chennai Super Kings-tröja till Alexander. För nu när VM i Cricket är vunnet och över duger inte Indien-tröjan. Nej nu ska det vara en klubbtröja. Och Alexander håller ju inte på Bangalore Royal Challengers utan på CHENNAI SUPER KINGS! Hade tur och hittade en i lagom storlek till honom idag.





Trevlig och god lunch blev det sedan på FAVA på UB- City där vi slog till med en tre-rätters lunch (vi delade förrätt och efterrätt).

När Karolina och Alexander kom hem från skolan satte sig Karolina och jobbade med deras HEMSIDA till projektet "olja och kol". De hade lärt sig jobba med hemsidor på data-lektionen idag. Inte utan att man blir lite impad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar