måndag 11 oktober 2010

En första tur till city

Idag på morgonen levererades äntligen våra rottingmöbler till terassen. Ramesh gick upp på terassen och de firade upp dem med ett tjockt rep. Det blev riktigt bra. När jag skulle betala ville han som levererade ha extrabetalt för att han försökt leverera igår. Men det gick inte. Jag förklarade för honom att jag sagt flera gånger att man inte får leverera in här på lördagar och söndagar. Ramesh hade också sagt till honom att det bara var ett sätt att försöka tjäna lite extra pengar. Han åkte besviken härifrån.

Idag tog jag med mamma och pappa in till city. Mycket nytt för dem att se. Kossor på vägen, Rickshaw, den hektiska trafiken, alla små affärer längs vägen och mycket annat.
Först åkte vi till den härliga Indiska bokhandeln, Gangaram, för det var den enda affär jag hade sett vykort i och det ville de köpa. Han i bokhandeln frågade om jag var från Schweiz för han ville ha hjälp med att skriva en födelsedagshälsning till någon vän i Schweiz. Men Sverige är ju inte Schweiz och jag kunde inte hjälpa till! En promenad längs MG Road och vi kom fram till Kovery, en statligt ägd souvenirbutik där vi tittade på träelefanter och lite annat smått och gott. Sedan ringde vi på Ramesh som hämtade oss på Brigade Road och körde oss till Commercial Street. En riktigt Indisk affärsgata där Indiska affärer blandas med Reebook och Nike. Detta tyckte mamma var jättekul och vill åka dit fler gånger. Hon vill gärna gå på de små bakgatorna också! Vi var inne i affären där jag köpt alla mina gardiner och tittade på överkast och lite kuddfodral. Jag beställde en stor, blå golvkudde med elefanter på till Alexander.


Efter en snabb lunch åkte vi ut till skolan och jag visade runt lite där innan vi hämtade barnen. Mamma skulle snabbt diska upp lunchdisken men Mary kom ner och tog trasan ifrån henne och ville diska färdigt för det är ju hennes jobb! Då berättade jag att Sir diskat igår och då fnittrade hin lite och tyckte det var jätteskojigt och undrade varför inte jag diskat!!!!
Ramesh berättade för Fredrik när de åkte hem att nya mam och sir blev nervösa och skrek till när bilarna kom för nära. Nya sir ställde många frågor men han kunde inte svara på de frågorna. Han hade också sagt att nya mam tyckte det var kul på Commercial Street.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar