lördag 9 oktober 2010

Ersättningschaufför

Inget inlägg blev det igår. Var en mycket hektisk dag! Fullt upp från morgon till sen kväll. Hur det nu kan vara det när man inte jobbar???
Glömde förresten skriva en sak om golfen i torsdags. När Fredrik och jag kom till parkeringen på golfbanan kom kanske 15 unga killar springandes och slet ut våra golfbagar och bråkade om vem som skulle vara våra caddies. Tror 3 killar slet i min. Lite jobbig situation måste jag erkänna. Hade lust att säga till dem att ta det lugnt. Men det klart alla var sugna på att tjäna 300 rupies! De får nog tänka över det och fixa ett kösystem så inte golfgästerna blir bortskrämda!

Igår pluggade jag lite innan affären öppnade (är tyvärr inte helt klar med de 2 uppgifterna till nästa fredag som jag hoppats), handlade mat, var i köttaffären (tyvärr var oxfilen slut så det blev ett besök till senare på dagen), besök i glassaffären (stängd!). Hade också ny chaufför som inte var på lång väg så bra som Ramesh! Ramesh var med vår bil på service. Ersättningschauffören lyckades med att få parkeringsböter (300 rupies) när jag handlade mat. Och tyckte det var mitt fel. Men som Ramesh sa idag så är det hans ansvar att parkera bilen och inte mitt! Han kom sedan försent när vi skulle åka till skolan efter lunch och hittade inte heller till skolan utan tyckte jag skulle guida honom! Och visst hittar jag ganska bra till skolan, men det är inte mitt jobb att hitta dit och det är lätt att ta fel i någon rondell!) Så bad honom ringa Ramesh för att han skulle berätta hur man kör till skolan! Att han körde helkasst och tutade flera gånger inne på Palm Meadows (= böter (fick inga)) och mycket annat gjorde det till en rätt jobbig dag. Då märks det väl hur viktig en bra chaufför är och att man måste vara rädd om sin chaufför.

(Karolina framför några av sina alster)


(Kinesiska muren)

I skolan var det presentationer från lärarna om hur de jobbat med olika projekt fram till nu. Karolinas klass hade också en "gallery walk" med allt de jobbat fram om civilisationerna. Karolinas grupp har jobbat med Kina och byggt kinesiska muren, gjort en fin power point om Kina och lite annat. Funderar dock på varför bara 7 av 21 föräldrar dök upp? Det är ju inte så att båda föräldrarna heltidsarbetar direkt! Alexanders klass har jobbat med hälsa och hygien och hans fröknar beskrev hur de jobbat med projektet och hur det var uppbyggt. Intressant att se helheten. Tog med barnen hem så även igår slapp de åka skolbussen!
En ny tur till köttaffären som nu fått hem oxfile. 1,5 kg för 90 kr. Schyst! Sedan iväg till en shopping mall för att köpa vaniljglass på Baskin Robbins! Att jag fick dem att börja om från börja i en ny burk, med avtorkad torr sked skulle jag kanske inte berätta! Men hade ingen lust att köpa glassen som de efter varje kula sköljde skeden i KRANVATTEN utan att torka av!

På kvällen hade vi gäster för första gången. Tack och lov ström till ugnen hela kvällen eftersom jag satsat på ugnrostade potatis och grönsaker och amerikansk äppelpaj! Det blev riktigt gott om jag får säga det själv!

(underbar present av gästerna som vet man man saknar så här långt bort)

När de gått hem skypade vi med mormor och morfar som var i vårt hus i Västerås. Kändes märkligt att se vårt TV-rum! Karolina avundsjuk att de varit hos hennes bästis och fikat!
De fick lite små uppdrag att plocka med lite småsaker som vi saknar, Karolinas bokmärkspärm, Alexanders Toy Story-gubbar, golfbollar, bullformar och bakplåtspapper. Nu är de på väg och Karolina och jag väntar på att klockan ska bli 03.00 inatt så vi kan åka och hämta dem! Nu längtar vi....

Idag blev en tur till Bangalores största och sedan 4 månader nyöppnade shoppingcenter, Montrisquare. Över en timma tog det att åka dit! Ljust och fint och massor av trevliga affärer. Indiska kläder blandade med en del västerländska märken. Såg så mycket fina tunikor (som är min nya passion) men det blev ingen ny idag! Men väl ett tennisracket till Alexander (och Karolina). Snygg US-open tenniströja på köpet till Fredrik! Hade nog kostat mer än raket hemma.

(stolt och trött pojke med nytt tennisracket)
Sedan blev det lunch på Olive Beach som är en skön avkoppling från allt brus.

(Karolina på Olive Beach)

2 kommentarer:

  1. Jag antecknar att jag behöver packa ner bullformar och bakplåtspapper samt tacomixpulver blir nog guacamole mix också i vår packning...

    Kommer fråga mera innan flyttlasset går antar jag.

    Vi har eran golfvagn i källaren nu...
    Mvh Cissi

    SvaraRadera
  2. Hej Cissi,
    Ja det är några saker, det sägs att svensk torrjäst är bättre än den indiska..., påssåser som grönpeppar, bearnaise osv är också sådant som man inte hittar.
    Du är välkommen att fråga hur mycket som helst!
    Jag förkollar gärna lite hus åt er om det behövs.
    Vi väntar på er.
    /Annelie

    SvaraRadera