tisdag 19 oktober 2010

Kors och tvärs för lite shopping

Alexander har sovit på min yogamatta på golvet bredvid mormor och morfar i 2 nätter. I natt var det Karolinas tur och hon säger att hon ska göra det i natt också! Mysigt kan jag tro! Dock skulle jag inte överge min säng för att ligga på en yogamatta på ett klinkergolv!

Idag åkte vi till en indisk affär på västra sidan av Bangalore. Så en resa genom hela Bangalore. Det tog ""bara en timma idag, vilket är ganska bra och beror på att många fortfarande firar Dasra i sina hembyar.
Affären, Desi, som I hade fått rekommenderad av en gäst som läst i svensk tidning att om man åker till Bangalore skulle man inte missa denna. Det var indiska kläder,tunikor i olika längder, handdukar, gardiner, mattor, väskor till indiska priser. Eller vad sägs om 2 tunikor, en indisk underskjorta till F och en fönsterdekoration för mindre än 100 kr! Sina kläder fick man sedan i påsar gjorda av återvunna dagstidningar!



På skolan har de också ett återvinningsprojekt. Tetrapak ska samlas in för att återvinnas och göra väskor av. Det är inte eleverna som ska göra utan de ska skänka tetrapaken. Så nu samlar vi tetrapak och har någon nytta av att vi dricker mellan 15 och 20 liter juice i veckan!

Jag har ju lärt mig på vilka fina hotell och köpcentrum man kan använda toaletterna här i Bangalore. Efter att ha tränat på gymmet på morgonen och druckit en hel lite vatten så var jag bara tvungen att fråga efter toa när vi kom fram till Desi, blev visad runt hörnet in ett skymsel. Där fanns en indisk toalett, alltså ett hål i golvet. Gick därifrån och sa till mamma att jag behöver nog inte använda den! Men sedan kände jag att om jag skulle kunna titta i affären så var jag tvungen! Och ja det gick ju också! När vi kom hem tvättades fötterna noga kan jag lova. Eftersom man var tvungen att ta av sig skorna i affären. Också händerna tvättades många gånger med tvål och sedan etanol efter att ha tagit i fötterna när jag tvättade dem...... Känner mig fortfarande smutsig om fötterna...

Mary bad om 1000 rupies i förskott på sin lön idag. Det var första gången. Deras gasolflaska hade tagit slut och de behövde fylla på. Sedan kröp det fram att de inte hade varken ris eller grönsaker hemma. Så visst fick hon förskottet, för inte kan de gå hungriga fram till 31 oktober. Mary fick med sig Alexanders utslitna gympadojor att ge till sin brors son. Så nu springer det nog runt en glad indisk pojke i Alexander lite slitna och trasiga gympadojor.

5 kommentarer:

  1. Desi !! Coool .. that place brings out so much nostalgia for me. My mom worked there and I went to school across the street from Desi - Prady

    SvaraRadera
  2. Vad kul att veta Pradi! Gav ännu en dimension till Desi. Så då har du bott i närheten också? Det blir nog fler besök dit (även om det tar en stund) /Annelie

    SvaraRadera
  3. Ja, Jag bor när Desi också. Min hem var tre kilometer från desi. Vi bor där innan kommer til Sverige.

    By the way, du måste se en drama på "Rangashankara". Det är en theater på JP Nagar när desi också. www.rangashankara.org .. dem har engelsk drama också. /prady

    SvaraRadera
  4. OK förstod nästan att det var där ni bodde!
    Tack för tipset. ska försöka gå på någon drama någon gång. (Synd att det är så långt in till city!)

    SvaraRadera
  5. Söndag eftermiddag i Bäckseda!
    Här regnar det och är 5 grader så det är inget uteväder har istället varit och hjälpt Bengt o Sara att bära ved till pannrummet. Vi har inte hört något om lammköttet. Hälsa de gamla!!

    Ulla o Rune

    SvaraRadera