torsdag 25 november 2010

Det luktar jul..

Ja, det luktar jul i mitt Indiska kök! När nymortlad kryddnejlika blandas med nyriven ingefära, kanel och kardemumma från Kerala så kan det bara dofta underbart! En mjuk pepparkaka står nu i ugnen och bakas! Att köket innan var fylld av kladdkakedoft gjorde nog sitt till också! Något ingefärspulver fick jag inte tag på idag men väl kryddnejlika. Stod och luktade på påsen en lång stund i affären. JUL! Träffade A på affären som också blev lyrisk över att jag hittat kryddnejlika och även köpt en stor påse hel kanelstång. Kanske blir det dekorationen i vår adventsljustaksinstallation!
För att komma tillbaka till den färska ingefäran så är den färsk! Den är fuktig och långt ifrån det som säljs som färsk ingefära i Sverige.

Karolina fick med sig en lapp hem angående campen att de BARA fick ringa mellan 19-20på kvällen. Vid 19 började vi vänta! Men ingen ringde. Efter en kvart ringde jag hennes telefon men den var inte på! Ytterligare en kvart senare smsade jag hennes fröken som sa att de hade en aktivitet och att K kunde ringde efter 20. Klockan var nog närmare 21 då K ringde från frökens telefon. De hade ännu inte haft tid att hämta sina egna och då skulle de äta kvällsmat! Vi närmare 22 pratades vi vid.Detta är Indien och skolan Indus i ett nötskal! Och hon verkade så nöjd! Mycket stoj och stim runt om. De skulle sova 4 tjejer i ett tält. Ja, undrar hur mycket hon har sovit. Kan bara hoppas att de var supertrötta och somnade. Idag var det väckning 06.00 och sedan 5 timmars promenad i skogen! Och sedan klättring i eftermiddag. Gissar på att vi får hem en supertrött och supersmutsig tjej imorgon! Men vi längtar!

I kväll får vi middagsbesök från Sverige. Och det ska bli kul! P är här denna veckan och i kväll ska vi bjuda på lite middag här hemma. Hoppas nu bara att de kommer in oxfile efter klockan 15! Ramesh åker och kollar. Annars får det bli kycklingfile idag också! Det går det med!

Jag har väldigt länge prenumererat på Allt om mats nyhetsbrev. Så också nu! Dessa har kommit till stor nytta hemma vid många bjudningar i SVERIGE. Men funderar just nu på VARFÖR! Helgens meny är Kantarellsoppa med rostade löjromsstick, Vinterns älgstek med mandelpotatisbakelser och messmörsås och hjortronparfait! Ja en helt UNDERBAR meny om det nu inte varit för att man är i INDIEN och inget av det går att hitta! Men jag får läsa och längta!

2 kommentarer:

  1. Jag vill också kunna bjuda på middag. :-) Min tid kommer. Idag har jag dock fått tag på en maid som tydligen är väldigt duktig på att laga mat.

    Hoppas ni fick äta oxfile, själv får man hålla tillgodo med hakka nudels och tandoori chicken.

    SvaraRadera
  2. Ja din tid kommer...Vi ser fram emot många trevliga kvällar! Been there and done Hakka Nudles and tandorii chicken! Du glömmer det så snart du kommit in i huset!

    Kul att det stämde så bra med maiden. Det kommer att bli kanonbra!

    SvaraRadera