lördag 19 november 2011

Nrityagram- dansby

The Dream

"I dream of building a community of dancers in a forsaken place amidst nature. A place where nothing exists, except dance. A place where you breathe, eat, sleep, dream, talk, imagine - dance.

A place where all the five senses can be refined to perfection. A place where dancers drop negative qualities such as jealousy, small-mindedness, greed and malice to embrace their colleagues as sisters and support each other in their journey towards becoming dancers of merit"

A place called Nrityagram"

-Protima Gauri (October 12, 1948-August 18, 1998)

Jag har länge hört mycket om dansbyn, några mil norr om Bangalore. Och tänkte att det kunde vara en mysig utflykt en helgdag med mormor och morfar här. Tyvärr blev vi en någon desarmerad skara som åkte dit idag. Alexander var bjuden på kalas (och familjen var snälla och välkomnade honom flera timmar innan kalaset började) och Fredrik låg hemma och hade ont i magen. En och en halv timma tog det att åka dit. Delvis på vägar som vi åkt tidigare men även en hel del på vägar där vi aldrig varit förut. Många riktigt indiska stadsdelar passerade vi, sedan en bit ut på landet där det var militära skjutfält och hönsfarmar. Men tillslut är vi framme. Och jag måste säga. Hon har lyckats med sin dröm, sin vision. Ett sådant avkopplande ställe så nära gyttret i Bangalore. Två träningsdans-sessioner tittade vi på, men tyvärr fick man inte fota dem. Vi vandrade omkring och njöt av lugnet. Bredvid ligger ett Taj-hotell i samma stil. Rofyllt! Men eftersom vi inte var alla och Karolina ville hem till sina kompisar åkte vi hem istället. Jag åker gärna tillbaka med mina tjejkompisar här och fotar. 













Igår var en ganska vanlig fredag. Jag var på mosaikkurs som vanligt och ögonen på de nedre fjädrarna växer fram allt mer. Kanske ser jag slutet? Kanske 3 gånger till? Vore skönt! Mormor och morfar tillbringade dagen vid poolen och var HELT ensamma vid de tre poolerna. Ända fram till 4 då det dök upp lite barn. Jag anslöt till lunch och tillbringade även jag några timmar vid poolen. Solen valde att hålla sig borta igår men varmt och skönt ändå. Och visst tar solen även genom molnen. Att man glömmer det!

Nu har jag gjort en pepparkaksdeg. Doftar ljuvligt! Imorgon ska här bakas pepparkakor. Idag inköptes pepparkaksformar. Inte de roligaste jag sett, men väl två stjärnor och ett hjärta. Vad mer behövs?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar