onsdag 9 november 2011

Världens tak från Darjeeling och Gangtok

När vi gick på kulturträning inför flytten hit så föreslog konsulten att vi skulle sätta oss ner att göra listor med olika mål som vi ville uppnå under tiden här. Både personliga, för familjen och resor. Vi gjorde en topp-10 lista med de olika destinationer vi ville besöka. Maldiverna och Taj Mahal hade topp-placeringarna. Med på listan fanns också att se Himalaya - världens tak! Och när resa skulle bokas för Diwali-lovet kändes det helt självklart att det var just det vi skulle göra. Bästa tiden att åka dit är också oktober och november. Bäst temperatur och klarast väder. När det var jordbävning i Sikkim i september blev jag dock lite orolig eftersom resan redan var bokad. Men vi såg inte jättemycket spår av jordbävningen, förutom en hel del sprickor på vissa hus.

Efter ett stopp med planet i Calcutta (eller Kolkata som det numera heter) landade vi så i Bagdogra. Väl mottagna blev vi redan innan vi fått bagaget och när vi kom utanför möttes oss guiden med vackra vita halsdukar som man i Himalaya använder för att önska välgång och lycka. Samma mottagande fick vi sedan på de båda hotellen där vi bodde. På de buddistiskt klostren som vi besökte hängde också massor av vita halsdukar.

Familjen med vår vita "lycka till"-halsdukar

Vi stuvade sedan in oss och bagaget i den knallgula Innovan tillsammans med guiden och chauffören. Bagdogra ligger på 200 meters höjd och efter bara en liten stund så började vägen slingra sig uppför Himalaya.  Vägarna var de smalaste och sämsta jag någonsin sett. Hastigheten som vi höll, kanske 20-30 km per timma!  I början med tropisk växtlighet för att sedan bytas ut mot te-buskar. Fantastiska vägar! Underbar utsikt! Synd att det inte blir så bra på korten! Eftersom vi inte ätit någon lunch utan bara en macka så började det kurra i våra magar. Guiden föreslog ett "turisthotell" en dryg timma från flygplatsen. Och nu var det inte Taj, Leela eller något annat lyxhotell utan ett rent och enkelt hotell på sluttningen av Himalaya med en milsvid, fantastisk utsikt. Guiden rekommenderade oss att äta "Momos"= ångkokta dumplings. Både vegetariska och med kyckling intogs tillsammans med ost- och vegetariska pakora samt en stor kanna te. Sällan har en lunch smakat så gott. Och priset? Ca: 400 rupies för oss alla = runt 60 kr! Mätta och belåtna var det så mycket lättare att njuta av den vackra utsikten. Efter några timmar till började det mörkna och vi närmade oss Darjeeling, på 2100 meters höjd. Och eftersom det var Diwali-firande var alla butiker i den lilla staden upplysta av rader med oljeljus utanför och levande ljus inne i butikerna. Mycket vackert var det när vi körde på de smala gatorna i staden. Kändes lite som om man var i Schweiz. Indien kändes mycket långt borta eftersom befolkningen har ett mer kinesiskt utseende samtidigt som det är mycket renare. Men det är Indien och inget annat! Efter nästan 4 timmar nådde vi så hotellet. Väl framme på hotellet fick man en annan känsla. Där kändes det som om man var i Skottland. Varm inredning samtidigt som det var lite lätt kyligt. Fick ett stort rum med en liten värmefläkt på golvet. Inga vattenflaskor eller elektriska filtar som vi fick i Australien.
På kvällen var det Diwali-firande och före maten var vi ute och smällde raketer och tände stora tomtebloss. Åt god buffé på hotellet med supergod sparrissoppa till förrätt! Mums!

Mount Kangchendzonga
Nästa morgon var det tidig väckning. Redan 3.30 ringde klockan. Strax före fyra var det avfärd till Tiger Hill (på 2400 meters höjd) för att se solen gå upp över Himalaya. När vi kom dit var det bäcksvart och vi såg en stjärnhimmel som man aldrig skådat förut. Man såg verkligen hur mycket stjärnor som finns. Efter kanske en timma (i kylan) började så himlen att färgas röd och ju mer solen gick upp desto mer såg vi av de snöklädda topparna i Himalaya. Mäktigt! Vackert! Och vi lägger denna vackra soluppgång över Himalaya på samma minnesställe som soluppgångarna över Ayers Rock och Grand Canoyn. Det är något magiskt med dagens första strålar! Vi såg både Mount Everest och världens tredje högsta berg Mount Kangchendzonga. Underbar utsikt! Och inte såg de så höga ut heller! Fast de är 8848 respektive 8598m. Kallt, kallt, kallt var det! Trots att vi tagit på så mycket kläder vi har! Lite frost på marken en liten bit ner. På vägen tillbaka till hotellet stannade vi på ett buddistiskt kloster i Darjeeling innan vi fick vår välförtjänta frukost. Vi hann med att sova en timma också innan dagens program började. Nu var det en 2 timmars tur smalspårigt ångtåg (finns med på världsarvslistan) som gällde. Saktade tuffade vi genom Darjeeling med vacker utsikt över Himalaya. Efter denna häftiga tur så var det lunchdags. Guiden visade oss till en restaurang med utsikt över Himalaya med engelsk mat. Och ja det var verkligen engelskt! Stora fat  med feta korvar och påfyllda vattenflaskor på bordet. Vi insåg snabbt att här ville vi inte äta. Ut igen, fick tag på guiden som visade oss till "Kunga" Restaurangen, tibetansk mat med 5 bord! Åt underbara momos och vårrullar! Så här ska det smaka! Mätta och belåtna så åkte vi sedan till djurparken där vi fick se Himalaya-djur, som röd panda, yak och snöleopard. Vi var också på Himalaya Training Institute, där Himalaya-klättrare tränas och där fanns också ett museum med olika prylar från de olika Mount Everest-klättringarna. Kul att se hur utrustningen förändrats över tiden!
Efter detta ville jag se bazarerna. Vi vandrade genom dem och tittade på all vacker frukt och alla vackra grönsaker. Såg även köttbutikerna där gethuvuden hängde och korvar som var misstänkt lika de korvar vi åt till frukost ligga utan minsta kyla! God middag på hotellet efter denna långa dag.

Fredrik och jag gick upp tidigt även nästa dag (om än inte lika tidigt som dagen innan) för att ta en kort promenad till Observation point för att återigen se soluppgången över Himalaya. Inte lika pampig som från Tiger Hill men ändå fin. Massor av Darjeeling-bor var där och gjorda yoga-övningar och många sprang förbi på sin morgonjogg!
Efter frukost checkade vi ut för vidare färd mot Gangtok i Sikkim. Men först åkte vi runt i Darjeeling och tittade på de vackra teplantagen och besökte en flyktingsluss för Tibetanska flyktingar. I flyktingslussen fick de lära sig olika yrken medan de var där. Det kändes som att förflyttas 100 år tillbaka i tiden. Här kardades ull, spanns garn och mattor knöts. De vävde, målade tavlor och sydde skor. Några härliga sjalar inhandlades till Karolina och mig och Alexander köpte en typisk Tibetansk mössa! Efter detta började vi sedan resan mot Gangtok i Sikkim är den lilla "blindtarm" av Indien som gränsar till Nepal, Kina och Bhutan. Vi besökte en vacker Japansk  Buddistisk Pagoda på vägen. Trots att Sikkim är en del av Indien krävs speciellt tillstånd för att komma in. Vi behövde fylla i papper med våra foton på, visa passen och få stämpel i passen för att komma in. Resan till gränsstationen tog några timmar och återigen kurrade våra magar. Vi åt goda nudlar och pakkora på gränsstationen.  Här såg vi första tecknen på den jordbävning som drabbade Sikkim i september. Stora sprickor i huset. Efter ytterligare någon timma så nådde vi så hotellet som låg utanför Gangtok. Mayfair som vi bodde på var toppenfint, med vacker utsikt över de risodlingsbeklädda bergssluttningarna, kändes som ett mellanting mellan Las Vegas och Disneyland, lägg därtill lite buddism och hinuism och voila, där har vi det! Efter denna långa dag orkade vi bara med middag på hotellet. Här blev de kinesiska influenserna större i buffén. Gott, gott!

Efter frukost började vi med att besöka ett Tibetansk centrum, där olika buddafigurer och annat fanns, sedan tittade vi på flera buddistiska kloster på förmiddagen. Fantastisk arkitektur och mycket intressant. Många kloster hade skolor där ett barn från varje familj började vid 6 års ålder. Sedan besökte vi en statlig skola för mycket fattiga barn. Där lärde de sig yrken, som att knyta mattor, måla eller jobba i trä. Eleverna hade lov eftersom det var Diwali. Så inte mycket var i arbete. Vi hittade dock en underbar ullmatta med kinesiska drakar som vi köpte. Och så var vi hungriga igen! Momos stod återigen på önskelistan och guiden visade oss en inhemsk restaurang på gågatan (jo då man kan hitta gågata med affärer i Indien!). Goda momos och pakkora blev det här också. Alla övriga gäster var indier (ser mer ut som kineser i den här delen av Indien). Och priset? 400 rupies = knappt 60 kr för oss alla fyra (och då drack Fredrik och jag en inhemsk öl också!) Det blev många goda och billiga! luncher på den här resan! Efter lunch strosade vi längs gågatan och njöt av det! Inget vi är vana vid från Bangalore direkt! I Både Darjeeling och Gangtok var det rent! Inte alls så mycket sopor som här. Det var höga böter på att skräpa ner, böter på att röka offentligt och även böter för att kissa överallt. Detta kissande överallt stör mig! Det går alltså att hålla rent! Kan inte politiker från Bangalore åka och titta! Sedan åkte vi tillbaka till hotellet och badade i vår fina, men dock iskalla, pool!

Sista dagen i Gangtok var det meningen att vi skulle åka till en sjö på 3740 meters höjd, omgiven av snöklädda toppar och där vi skulle rida på yak. Men tyvärr hade vägen regnat bort dagarna innan och det var farligt att åka på den så vi bestämde oss för att inte chansa. Synd! Men kanske bäst så? Så vi fick se ytterligare vackra buddistiska kloster högt uppe på bergstopparna. Mycket vacker utsikt över risodlingarna. Sen och god lunch (ja gissa, momos och nudlar den här gången också (3 gånger dyrare än på de inhemska restaurangerna, men det var det värt!) intogs på en av hotellets restauranger med underbar utsikt över bergen och risodlingarna. Här satt vi länge och njöt av stillheten och naturen.

Tidig avfärd sista dagen, direkt efter frukost. Vi hade tagit till 2 timmar extra för att kunna hinna till flygplatsen i tid även om något skulle inträffa och ja det gjorde det ju. När vi åkt drygt en timma får chauffören reda på att vägen vi ska åka till flygplatsen är stängd sedan kvällen innan på grund av en olycka. Så vi måste åka via Darjeeling istället. Och när jag börjar kalkylera och lägga samman tiderna när vi åkt dessa sträckor innan så är det på håret om vi ska hinna till incheckningen stänger. Chauffören kör rally på vägarna, där vi tidigare bara kört i 20-30 km/tim kör han nu 60 km/tim. Man får koncentrera sig på att hålla huvudet still så det inte ska lossna. Efter några timmar klarar inte Karolina mer utan mår verkligen illa. Då har vi också fått reda på att vårt plan är försenat 3 timmar så vi kan lugna ner oss lite. Jag känner lite lätt panik eftersom familjen S också är på väg hem till vårt hus och tror ett tag att vi kommer bli kvar i Calcutta där vi ska byta plan. Vårt plan i Calcutta visar sig inte gå direkt till Bangalore utan via Hyderabad. Så 15 timmar efter att vi lämnar Gangtok är vi hemma i huset i Palm Meadows. På ungefär samma tid åker vi dörr-till-dörr Bangalore- Västerås!
En härlig och annorlunda resa som vi aldrig skulle gjort från Sverige. Och nu kan vi säga, Mount Everest och Himalaya, CHECK!

Cykelrichshaw på väg till flygplatsen i Bagdogra

Glada tjejer vid chaufförens kisspaus!

Alexander går in på "indisk" toalett = hål i golvet!

Utsikt från bilen på väg från Gangtok

Vår härliga utsikt från lunchen på hotellet

Karolina och Alexander i en park utanför Gangtok

Ett av buddistklostren som vi besökte

Bönerullar på väg till ett kloster

Karolina och Alexander badar i poolen i Gangtok

Munkar och bönerullar på ett kloster

Tempel på hotell Mayfair i Gangtok

Japansk Pagoda utanför Darjeeling

Böneflaggor

Mattknytning på Tibetansk flyktingsluss i Darjeeling

Två stora floder går samman på väg till Gangtok

Utsikt över teodlingar i Darjeeling, Himalaya

Skoputsning i Darjeeling

Kvinna i Darjeeling

Ånglok i Darjeeling

Darjeeling

Darjeeling med Himalayas snöklädda toppar i bakgrunden

Man i Darjeeling

Mount Kangchendzonga från Tiger Hill

Frusen familj i Himalaya

Mount Kangchendzonga (8598 m)

Soluppgång från Tiger Hill ( 2400 m ö h)

Mount Kangchendzonga

Soluppgång från Tiger Hill

Karolina firar Diwali på New Elgin i Darjeeling

Utsikt från lunchrestaurangen på väg till Darjeeling