söndag 6 november 2011

Sista dagarna med familjen S

I natt åkte familjen S hem till Sverige igen. Efter 2 veckor här i Indien, med både vardagsliv här i Bangalore och bad och "backwater" i Kerala var det dags att ta farväl. Fantastiskt kul har det varit med besök och vi önskade att de hade kunnat stanna en vecka till och bara badat och haft det skönt. Och som jag kanske skrev tidigare så sa de redan när vi berättade för dem i maj 2010 att vi skulle flytta hit att de skulle komma och hälsa på på höstlovet 2011. Det kändes galet långt bort då. Och nu har det varit.

I fredags var det SHOPPING med stora bokstäver som gällde. Fredrik var ledig från jobbet och följde med oss till ett stort shoppingcenter i Koramangala, där Bangalores bästa Tommy Hilfiger-butik finns! Den var stängd för byte av sortiment! (Nu är det vintersortiment som gäller!) Men efter lite övertalning fick vi trots det komma in och titta och handla! Lite annat smått och gott inhandlades också i diverse affärer. Lunch blev det på Pizza Hut (eftersom vi skulle äta indisk mat på kvällen). På hemvägen stannade vi också på både Mother Earth och Thar. Vilket resulterade i ändå fler kassar....

På kvällen åkte vi till Jalsa och fick ett av de mysiga runda hörnborden. Och här åt vi massor av god indisk mat. Det blev lite av avskedsmiddag även om vi hade en dag kvar tillsammans.

Karolina och W var hemma hos oss under tiden och åt pizza och myste på egen hand. Känns konstigt att inte Karolina alltid är med längre men navelsträngen sträcks väl ut allt mer...

På lördag förmiddag gick familjen S en sista gång till poolen, medan vi fick vårt internet lagat genom att få en ny sladd indragen i ett nytt fönster... Indian way! Sedan delade vi upp oss lite, vi tjejer plus Vidar och W åkte till Forum Value Mall för lunch på Toscano och Fredrik, J och Alexander åt på klubben för att kunna spela tennis. Efter goda sötpotatisgnocci på Toscano tog vi två rickshaw hem och fick känna vinden blåsa i håret och komma lite närmare det riktiga Indien. Närmare än när man sitter i Innovan!
Åsa och jag avslutade sedan deras vistelse med att gå på reflexologi på klubben. Vilken avkoppling det är! Sedan var det bara en middag kvar innan vi la oss några timmar innan det var dags att ta farväl.

Tack till familjen S som kom och hälsade på oss. Fantastiskt kul tycker vi! Vi ses i juni!

Jag och H passade på att stämma av läget idag på förmiddagen genom att förena manikyr med lite prat. Trevligt!

Idag när jag och Alexander var på väg till ett födelsedagskalas på Toscano såg vi en "death parade". Den första för mig. En med vackra blommor dekorerade lastbil och  framför den gick ett band och spelade väldigt glad musik och man smällde av smällare i smatterband var på väg för att kremera kroppen. Tydligen ligger en kremeringsplats ganska nära Palm Meadows.  Så olikt en svensk begravning. Jag frågade Ramesh om jag fick åka dit och titta någon dag och han lovade att han skulle undersöka det med någon. Vore mycket intressant att få ta del av det på avstånd. Men jag vill absolut inte åka dit om det inte passar sig.

Alexander var på tyske T´s pizzakalas på den italienska restaurangen Toscano där de fick baka pizza och dekorera muffins och sedan äta allt de gjort. Kul och lyckat kalas medan jag passade på att fylla skafferi och kylskåp igen!

Ibland har jag skrivit om saker som "bara" händer i Indien. Här kommer en liten sådan från idag. På väg till klubben så såg vi att asfalten var svart på väldigt många ställen på asfalten. Varför frågar man sig? Svar fick jag när jag gick hem med H. Någon hade spillt massor av vit färg på asfalten. Och den indiska lösningen är då inte att tvätta bort det utan att måla med svart färg över... Så nu är det mörkt svarta fläckar på den grå asfalten istället för vita färgfläckar. Indien!


2 kommentarer:

  1. Visst lever vi i ett härligt land!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  2. Ja, vi är verkligen priviligerade som får bo här och ha det så här bra! Kram

    SvaraRadera