tisdag 22 november 2011

Nytt besök på Raja-Market


Att visa mormor och morfar Raja-market har jag tänkt ända sedan mitt första besök i våras. Visste att de skulle gilla det genuina Indien. Mitt första besök ägde ju rum efter att de åkt hem i mars. Idag drog vi och H iväg in mot city. En dryg timma senare var vi framme vid garaget där Ramesh parkerar. Därifrån är det en liten promenad på kanske 10 minuter. Affärerna började vakna till liv och det var liv och rörelse. Rörde sig gjorde dock inte den döda fågel som var det första vi nästan steg på! På den stora gatan innan man svänger in finns massor av mässingsaffärer. Lite olika mindre föremål inhandlades. Jag funderar på ytterligare en större grej att ta med hem. Men har inte bestämt mig för vilken ännu. Men förstår priserna nu. Och affären där jag handlade förra gången känns billigast! Mittemot en av mässingsaffärerna låg en affär med indiska smycken, den har jag aldrig sett förut. När vi kom in fanns knappt något intresse för oss, knappt att de plockade fram det vi bad om. Men i takt med att våra högar med halsband, hårspännen, ringar, armlänkar och annat växte började allt fler säljare jobba för oss. Det slutade med att 5 säljare jobbade med oss tre! Det var service det! Till grossistpriser handlade vi massor av härliga indiska smycken, både till oss själva och till julklappar.



Väl inne på gatan som vi kallar "Raja-market" visade jag mormor, morfar och H de ställen där jag brukar handla band, dukar, pärlor och en del annat. Det är verkligen ett genuint Indien som man möter på Raja-Market. Det är trångt, elledningar kors och tvärs, varor som bärs på huvudet, körs på små kärror eller på minimala lastbilar. Små gator och små hål i väggen som mest säljer till butiker (och då i dussin eller så) men även butiker där man kan handla enstyck.

När jag väl lurat upp alla till pärlaffären på andra våning visade det sig att den flyttat. En tjej som höll på med deras lager tog täten och visade oss genom vimlet till den nya lokalen, in i en trång ingång, uppför en mörk trappa och vips så låg några små affärer med jättenallar och denna pärlaffär. Dit hade vi inte hittat själva! Trevligt bemötande av ägaren fick vi. Han undrade var jag varit eftersom jag inte besökt honom på 5 månader. Och ja det är rätt, A och jag besökte honom i maj. Att han kan ha sån koll! Han frågade också var min vän var. Jo, hon har flyttat till Sverige berättade jag. Han ville bjuda på te, så vi är kompisar nu! Dock inga affärer för honom idag eftersom vårt blodsocker började bli lite lågt och vi längtade efter en lunch!

God lunch åt vi sedan på "The Only Place", God oxfile, pepparsås, stekt lök, kokta grönsaker och pommes frites! Och till det en härligt svalkande fresh lime soda! Prisvärt! 60 kr per person! Mindre än ett meal på MC Donalds! Kanske hinner vi en tur till Raja Market till medan mormor och morfar är här? För här får man verkligen se mycket intressant! Bilderna är ögonblicksbilder. Allt går så snabbt förbi och det är så trångt så man kan inte vänta på det perfekta tillfället!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar