söndag 27 november 2011

Tomtenissor, julmarknad och adventsknytis!



Rubriken låter som en helt vanlig första advent i Sverige. Men så är det inte, utan det är en första advent i Bangalore, Indien! Vår andra första advent i Indien!

I fredags var det "mufti-day" i skolan. Detta innebär att barnen ska klä ut sig enligt något tema. Upp till femma var det pyjamas som gällde! En ny pyjamas införskaffades i torsdags till Alexander. För Karolina var det färggranna kläder och jag var ju iväg och köpte snygg, röd julblus till Karolina i torsdags kväll. Fin tomtemössa fick Karolina låna av K. Söta små tomtenissor väntade sedan vid bussen. Karolina fick pris för bästa klädsel i sin klass. Priset? Att köpa valfri vara i kiosken. Ett paket kakor att dela med kompisarna blev det.

Jag bakade lussekatter i fredags också! Trodde jag använt receptet i den engelska "sju sorters kakor" förra året. Men när jag väl börjat baka efter den och läste efter hand upptäckte jag att det var det där tokiga receptet med en "andra deg" av smör och socker som ska röras i den jästa degen, som jag verkligen inte gillar. Så jag googlade snabbt fram ett annat på nätet och fick kompensera upp lite råvaror i min bunke. Lussekatterna blev både fina och goda!
Igår var det också dags för OWC (Overseas Womens Club)´s julbazar. Ännu en av deras välgörenhetsarrangemang till förmån för de olika välgörenhetsprojekt de driver. Trångt mellan stånden där massor av olika varor såldes, mycket väskor och smycken, dukar och annat. Mormor köpte plånbok och jag en fin julstjärna att ha utanför dörren!

Igår kväll hade vi första adventsknytis med två andra svenska familjer här i Palm Meadows. Ett gott litet julbord fick vi ihop med enade krafter. Janssons frestelse, köttbullar, prinskorv, gubbröra, ägghalvor med KALLES kaviar, gröt, lussekatter, pepparkakor, mjukpepparkaka, glögg och sist men inte minst knäck! En härlig julstämning infann sig! En trevlig och mysig kväll! Riktigt känner vilken trevlig julafton vi hade kunnat ha tillsammans här om vi alla varit kvar! Tack kära vänner! 



Alexanders 5:e!!! portion tomtegröt!

Första ljuset i adventsljustaken tände vi i morse. Och åt en adventsfrukost med tomtegröt och gubbröra på knäckebröd! Förmiddagen ägnade Karolina och jag åt att att plugga "science" som är det första provet imorgon.

Efter lunch hämtade Ramesh oss (utan Karolina som var hemma och pluggade) och körde oss till Mary. Mary mötte oss med en rickshaw som körde före oss för att hitta till hennes lilla hus. Litet var det! Jag hade förberett mig på att det skulle vara just litet. Men att det bara skulle vara 6 m2, var mindre än jag trodde. Tänk er att en familj med en son på 18 år och dotter på 16 år bor på denna lilla yta. På denna lilla yta fanns en hård säng, en liten garderob, två plaststolar, ett litet skrivbord (med en liten tv, stereo och dvd-spelare), två kokplattor och en liten bänk. På väggen fanns ett diskställ och en hylla fylld med "våra" glassburkar med diverse mat i. Hur de sover? Mary och dottern i den stenhårda sängen (utan madrass) och sonen (och mannen när han är hemma) på den lilla, lilla golvytan! Toaletten i ett uthus på gården. Tänk att en familj kan leva på detta sätt. Och här i Indien är det inte bara en familj som lever på detta sätt. Det är många hundra miljoner människor som bor så här och kanske sämre. Det var bara Mary och dottern hemma. Pojken var i skolan och jobbade med något projekt. Vi hade med lite "lyx" till dem, choklad, kex, pepparkakor och läsk. Mary och dottern var så glada att vi kom på besök. Många känslor och tankar i huvud och kropp när vi åkte därifrån. Hur kan man hjälpa till på bästa sätt? Filtar ska de i alla fall få i julklapp så de inte behöver frysa när de sover. Nya tandborstar såg jag att de behövde. Kanske kan vi täta taket så att det inte regnar in? Men mest av allt tror jag de behöver mat för att klara vardagen.













Karolina har pluggat till sina exams hela dagen och passat på och städat sin "pyssel-garderob" samtidigt! En gammal klassiker som ofta användes under tentamensperioderna i korridorerna i Linköping! Så imorgon håller vi en tumme för Karolina. Hon ligger i startgroparna nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar