måndag 21 november 2011

Skilda världar!

Idag var det efter nästan 2 månaders uppehåll dags att åka till skolan i slummen igen. Jag och F har verkligen saknat de härliga barnen där. De har haft examensperiod och sedan hästlov. Därav det långa avbrottet! Vi hade planerat att måla fötter och händer och göra älgar på papper. Men när vi kom dit tänkte vi om. Kändes lite jobbigt att tvätta 80 fötter och 80 händer. Istället improviserade vi lite och vek och klippte papper till vackra mönster. Eftersom det bara är 40 minuters lektioner nu, hinner vi tyvärr inte så mycket. Alla barnen vek och klippte med stor inlevelse. Ett papper fick de färglägga först för att sedan vika och klippa. Jag tycker det är så kul att titta på hur tjejerna respektive killarna jobbar. Tjejerna målade pappret i bara en färg! och killarna målade soluppgångar över havet. Tjejerna tar också det färgade pappret de får medan killarna ber att få en speciell färg! Kanske är killarna vana att ta lite mer beslut medan tjejerna är vana vid att bara göra som de blir tillsagda? Bland de mindre barnen målade ett helt gäng Indiska flaggan, det finaste de vet! Den Indiska flaggan återkommer ofta! De jobbar också väldigt olika fort, en del hann 5 papper och en del bara 2. De flesta klarade att få ett helt papper medan andra fick det i flera delar. Jag har skrivit det förut men det är fantastiskt kul att se killar i 8:an sitter med sådant intresse och klippa saker som man i Sverige kanske gör på lågstadiet. Och ni skulle hört 4:ornas Åhhhhhhhhhhhhhhh när jag vecklade upp pappret som jag klippt för att visa dem hur det gick till!

Från slummen åkte jag direkt till ett "finare" kvarter för att göra en lyxig ansiktsbehandling som vi vann i välgörenhetslotteriet på "India Night". Här i Indien finns klyftor större än i ett något annat land tror jag. Att riktigt fattiga kvarter ligger nära ett supermodernt, lyxigt shoppingcenter är vanligt.
En mycket påkostad ansiktsbehandling, "anti wrinkle iron", som först började med en analys av bilder som togs på olika delar av ansiktet. Han tyckte jag skött min hud bra. Och ja det har jag väl! Använt bra produkter sedan jag var 16 år! Fina porer, inga fina linjer, fin textur och lite färgförändringar var hans bedömning efter att ha tittat på korten. Han bestämde att rikta in behandlingen på "skrattlinjerna" runt munnen och rynkan mellan ögonbrynen. Många olika steg med olika preparat, ett "strykjärn" som användes tillsammans med två produkter, ändå fler preparat, massage av armar och händer medan masken verkade, massage av dekoltage och huvud för att avslutas med stretching av nacke och axlar. De gjorde halva ansiktet i taget för att man skulle se skillnad och visst gjorde man det. Sedan  om det verkligen var så eller att de använt någon form av "filmformer" vet jag inte ännu. Men huden är finare än någonsin! Och absolut den lyxigast ansiktbehandling jag varit på.
Tvära kast mellan fattigdom och lyx denna dag! Två skilda världar men ändå så nära varandra!

Och mormor och morfar har legat och solat och badat vid poolen hela dagen i den strålande solen från en klarblå himmel! Lyx det med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar