torsdag 19 januari 2012

Sidentyger och skräddare

Att sy upp framför allt klänningar är något som jag pratat om länge men som inte blivit av. Tiden går åt till annat. Men nu kände jag att det är dags om det inte ska bli panik sådär i maj.... 
Jag och H drog in till city och en fin tyg- och sari-affär som jag kände till. Efter mycket tittande och kännade hade vi så bestämt oss för tyger. Det blev tyg till 5 klänningar! Svart, rött, svart-vitt, ljust beige och vanlij-vitt med guldprickar! Allt i olika sidenkvaliteter och foder till de tyger som behöver det!

Därifrån till skräddaren som en annan svenska använt mycket. Ramesh hade svårt att hitta trots täta kontakter med den andra chauffören! Vända, back, vända, backa många gånger innan vi hittade "hålet i väggen" på en liten gata. Undrar varför jag inte har kameran i väskan längre? Där inne satt tre gubbar och sydde på sina "handtrampade" maskiner. Vi lämnade en av mina klänningar där som modell och det ljus-beige tyget. Den 4:e februari får vi hämta våra klänningar! Blir de godkända får han sy de andra också. Annars får vi hitta en  ny skräddare! Vad spännande det ska bli!

På väg ut mötte vi en jätteråtta! Lite lätt rädda sprang vi till bilen! Bara prasslet av råttorna är lite läskigt! Tack och lov ingen krock med råtta idag!

Kanske kommer bilder på klänningarna så småningom? Kanske blir det någon kavaj och blus också? Vi får se?

Hann också besöka Staples för att köpa färg till vår skrivare. Men den var slut i lager! Typiskt! Och det är så krångligt att åka till Staples. Den som planerat den korsningen skulle man vilja träffa! Jag kunde inte skriva ut det klänningar som jag valt ut på nätet! Kommer hem imorgon eller övermorgon. Funderar på om jag tror på det?

Ett stopp också hos min ramaffär för att lämna in Karolinas Bangalore-plansch och de miniatyrmålningar vi köpte i Udaipur. Rött paspartout och svart ram. Kan bli snyggt! Men funderar på om jag inte skulle tagit guldramar i stället?

Jag frågade Ramesh idag vad som gjort att nu plötsligt blivit så intresserad av att gifta sig? Och med denna flicka som han inte ens sett? Han svarade att han tycker det är för jobbigt att sköta sitt lilla hus själv! Laga mat, tvätta och städa. Och att han är hemma sent på kvällarna och inte hinner. Har ätit på restaurang i flera veckor nu och inte lagat någon egen mat. Så praktiskt kan det gå till! Föräldrarna har fullt upp med invigning av något tempel just nu men sedan ska de prata vidare. Ramesh vill inte ta emot några pengar från flickans familj inför bröllopet. (Han är verkligen stolt och vill inte vara beroende av någon)Hans föräldrar tycker det är OK. Vem som ska betala det eventuella bröllopet är heller inte klart. Troligen Ramesh, han säger att beroende på hur många gäster från flickans sida kanske de får betala. Kanske det blir ett bröllop trots allt? Jag håller tummarna för det men främst för att han får en lika fin fru som han är själv!

Här kommer lite bilder på den destination som står på tur Mount Abu. En "hill station" med ett berömt Jain-tempel. Tyvärr fick man inte fota detta vackra marmor-tempel med dessa underbara pelare. Men ni får hålla till godo med lite andra bilder från Mount Abu. Läs mer om resan i inlägget "reseberättelse"!!!













1 kommentar:

  1. Den råttan PRASSLADE inte. Den hade trätofflor!
    Jag är räddast av alla för odjuren, kan inte fatta, att de ALLTID dyker upp där jag är?
    Annars var det en härlig dag, tack för den. Kram H

    SvaraRadera