fredag 23 september 2011

Dags för Raja-market igen!


På Raja-market har jag inte varit sedan i maj. Idag hade jag bestämt med tyska K att vi skulle åka dit eftersom hon gärna ville köpa lite "pyssel-saker" och möbeltyg. Och jag visar ju gärna Raja-Market! Trafiken är ju helt olidlig nu och det tog 1 timma och 25 minuter från oss till parkeringshuset. På vägen från parkeringshuset låg en död råtta och väl inne på gatan där vi brukar handla var det skräpigare än vanligt.Det låg sopor överallt!
Hittade så härliga applikationer med påfåglar att sy på kuddfodral eller kanske göra tavlor av. Lite andra glittriga små applikationer att sy på kuddfodral hamnade också i påsen! 12 svarta hårsnoddar i tyg för 48 rupies (7 kr) blev det till Karolina. Köpte också en ny duk med röda fina elefanter (börjar fundera på hur många dukar med elefanter man kan ha?)En underkjol till min cerisa sari för 85 rupies införskaffades också. En hel del affärer är ju för butiker. Hittade en hatt som jag gillade men jag var tvungen att köpa 12 stycken! Känns väl lite trist att ha 12 likadana hattar! Känns också lite tokigt att dela ut hattar i svenskkolonin så vi ser likadan ut! 12 hattar kostade i och för sig bara 600 rupies. Men det kändes lite onödigt med 12 stycken! Sedan lyckades vi gå vilse. Jag brukar alltid gå samma väg tillbaka som vi gick in. Här är ett myller av gator som ser identiska ut. Men idag tänkte vi om vi gick upp, och sedan åt vänster så skulle vi hamna på rätt gata. Men vi lyckades korsa den och gå förlångt! Tur var väl det för DÄR hittade vi möbeltyg som vi letade efter. Vi hittade en bra affär som sa att de hade mer stolstyger i en annan butik. Han tog nyckeln och vi följde efter, in på en smal gata, uppför en liten trappa och väl där låste han upp en jalusi och innanför fanns hundratals rullar med möbeltyg! K köpte ett vackert turkost och jag ett svart och beiget att klä om våra stolar till matbordet med. (500 rupies = 70 kr för 2,5 meter är ett ganska jyste pris!)Vi insåg på väg därifrån att vi var fel, vi vände om och kom då tillslut till den större gatan där vi tog höger och vips visste vi var vi var!

Äntligen köpte jag den halvnakna kvinnan i mässing som vi tittat på så länge. Tyckte det var bra priser och läge att slå till. Köpte också ett Buddahuvud i mässing. Eftersom kvinnan vägde över 25 kg! fick Ramesh komma och hämta oss mitt i kaoset! Jag tycker att Raja-Market är så häftigt. Trots att det är smutsigt och sådan kaos så är det sån fart och så mycket häftiga saker att man blir upplyft! Såg dock de första tiggarna i området idag och ett gäng av transvestiterna som går omkring i sari. Det här ÄR Indien! Känner på mig att det blir minst 2 besök till före jul! Ett med Å på besök och ett med mamma och pappa!

Efter våra 3 intensiva timmar i Raja-Market blev det en god oxfile på "The only place" ackompanerad av vitlöksbröd och en fresh lime soda! Mätta och belåtna med dagen åkte vi sedan hemåt.

Nästa stopp blev att hämta mina fina tavlor som ramats in, sedan mat-inköp på Hyper-City och sist lite kött på New Frosties. Ramesh blev lite nervös när han insåg att han inte kunde hämta sir klockan 5. Men Fredrk är nog också angelägen om att det finns mat i kylskåpet och fick vänta till 6 innan Ramesh hämtade honom. Själv blev jag istället för att laga mat sittandes hos H för en trevlig pratstund!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar