fredag 2 september 2011

5 dagar i Kuala Lumpur

Kuala Lumpur var en härlig stad. En "liten" och bekväm storstad. Bangalore känns mer som en stor, förvuxen by på landsbygden! Det var lätt att ta sig fram med bil (fina vägar), det fanns trottoarer man kunde gå på, smidigt att åka monorail dit man ville. Och till detta var det rent!
Vi hann med otroligt mycket! Eftersom vi flög på natten så blev det hela 5 dagar i KL.

Vårt hotell visade sig ligga mycket bra till, bara 10 minuters promenad till Petronas Tower. Och efter rumsbyte så hade vi ett fint rum på 19:e våningen med utsikt över Petronas Towers, världens nu 5:e högsta byggnad! Att vi orkade hålla i så första dagen (med bara några timmars sömn på planet) tycker jag var otroligt. I Petronas towers finns ett lyxigt shoppingcenter, bio, museum och mycket annat. Första dagen blev ett besök på deras vetenskaps-museum a la tekniska museet. Det stod att de rekommenderade minst 2 och en halv timma där. Vi var där 3 och en halv! Mycket, mycket bra tyckte barnen. Lite flanering i shoppingcentret och därefter bio, Car 2 3D. Att det var lördag och mycket folk blev vi varse när vi hungriga klev ut från bion och det var mer än 1 och en halv timmas väntetid till Chilis! Blodsockret var redan lågt så det var inget alternativ. Snabbt in på första bästa restaurang där vi fick sista bordet! Åt en ganska bra Ceasar sallad (något man saknar här i Indien!)

Andra dagen hann vi med Times Square, ett alldeles nytt shoppingcenter, där det sägs att det är 1000 affärer. STORT kan man väl säga! Med inomhusnöjespark och allt! Karolina och jag hittade en tokbra skoaffär, där damskor i storlek 35 visade sig passa Karolina. Så det blev 3 par nya skor till henne, med varierande grad av glitter. 5 par skor kom med hem till mig med varierande grad av glitter och höjd! Roligast i ett av de stora shoppingcentren med billiga grejer var att de hade både LIDL och Citygross-arbetskläder! Och då menar jag inte att Lidl och Citygross säljer dessa utan det är de kläder som de som jobbar där har på sig! De sys väl upp i Malaysia och överskottet, precis som vilket annat märke säljs!

På måndagen åkte vi en guidad tur, förbi tennsjöarna, till tennfabrik, till Batu Caves och en batikfabrik. Batu Caves var maffigt! Först 272 trappsteg upp, till kalkstensgrottorna som innehöll ett hinduiskt tempel. Lite trötta i benen blev vi allt!
En tur till China town hann vi också med. Där fick man nytta av sin prutning från Indien. Även om vissa inte gick att rubba!

På måndagen hade vi bröllopsdag. Jag hade bett vårt hotell rekommendera och boka en bra kinesisk restaurang. Vi bytte om och satte oss i en taxi. När vi kom fram till restaurangen blev vi LITE förvånade. Lokaler upplysta av lysrör med mysfaktor NOLL! Men OK vi gick in, fick vårt bord och beställde varsin öl och vatten till barnen. Vatten fattade de inte alls och det var då vi bestämde oss för att gå därifrån. Mer fel skulle det kunna bli! Tåget tillbaka till hotellet och alldeles där låg Hard Rock Café som visade sig har några bord lediga! Så det fick det bli! Alltså firade vi bröllopsdag på Hard Rock Café i Kuala Lumpur! Ganska coolt trots allt! God frozen margarita som för tankarna tillbaka till min möhippa med jobbet och frozen margarita på Gondolen!

Tisdagen började med att vi besökte KL Tower och därifrån beskådade utsikten över Kuala Lumpur och Petronas Tower. I det höga biljettpriset ingick också några minuters F1-simulator! Ganska kul! Sedan hade vi planerat att besöka akvariet i Petronas Tower. Eftersom det var helgdag i Malaysia var vi inte ensamma om detta. Köade kanske en halvtimma, så ganska ok ändå. Därinne var det trångt men väldigt bra. Väldsklass tycker vi om akvariet som hade en 90 meter lång tunnel där man gick under fiskar, hajar, rockor och sköldpaddor! Sedan blev det mer shopping och bio igen! Nu Zookeeper, amerikansk komedi, som inte går till världshistorien. Men vi fick lite härliga skratt i alla fall!

Onsdag och sista dag blev det en tur till China Town igen. Därifrån taxi till IKEA. Att besöka IKEA utomlands var en märklig känsla. Uppbyggt exakt som gamla IKEA på Hälla men fullt med asiater! Skyltarna med de svenska namnen och allt gjorde att det kändes som vi snart skulle vara ute på parkeringen på Hälla och köra hem! Vi åt lunch där, köttbullar, lingonsylt och brunsås till de tre övriga i familjen och kokt lax med gräslökssås till mig!
Vi handlade lite sill, knäckebröd och Singoalla-kex! Och ett paket svarta servetter åkte med också! På eftermiddagen strosade vi bara omkring, fikade på Starbucks (som gör världens godaste cappuchinoskum) och badade i hotellets pool innan det var dags att åka till flygplatsen igen. Där hann vi med att äta på Burger King (som heller inte finns i Indien!)

Kul resa till storstad! Glad att barnen är så här stora så vi kan göra en storstadssemester som alla tycker är kul! Även om Alexander inte förstår vad Karolina och jag ska ha så många handväskor och skor till!