söndag 11 september 2011

Halvsjuk vecka med bra avslutning

Den här veckan är inte min favoritvecka här i Indien. Så mycket kan jag väl säga. Det började med att jag blev påsprungen av en råtta, Fredrik åkte fram och tillbaka till sjukhuset med sin inflammerade fot, Karolina som kräktes 3 gånger i skolan i måndags och fick hämtas, jag hade min andra förkylning sedan vi kom hit, ersättningschaufför som inte dök upp, en sparkad trädgårdsmästare och Karolina sjuk igen med läkarbesök.

Trädgårdsmästaren sparkade jag i torsdags efter att han har missskött vår lilla trädgård och krukor sedan vi var på Maldiverna i mars. Då hade alla mina blommor i krukor dött efter att de haft "semester" en vecka! Sämre och sämre har hans jobb blivit och sista månaden har ingen varit här sedan jag betalade ut lönen i början av augusti. Krukorna har jag vattnat själv några gånger, bladen har legat, de stora buskarna och den nedfallna frukten har lockat till sig mygg. Både Mary och Ramesh har utan att jag sagt något båda konstaterat att ingen trädgårdsmästare kommer. Så i torsdags var då måttet rågat och jag talade om för honom per telefon att han fått sparken och att han inte skulle förvänta sig att komma och hämta lönen för augusti , eftersom inget arbete utförts! Han hävdade att han eller hans kille varit där varje dag.... Tror inte det eller rättare sagt är helt säker på att ingen varit här på en hel månad. Ramesh hade fixat en ny trädgårdsmästare som klippte ner alla buskarna lite väl mycket. Så nu är det lite kalt. Men snart har de vuxit upp igen. Det är C´s trädgårdsmästare som hon är nöjd med så det blir nog bra. Kan inte bli sämre...

I torsdags hade vi 2 svenska kollegor hemma på middag. Mary hade lagat en god kycklingcurry med kokosmjölk och bakat chapati. Smidigt helt klart att bara lägga fram en sida i kokboken så fixar hon det. Kul att träffa svenskar och vi är tacksamma för att P tog med 2 kg ost och nytt knäckebröd till oss!

I fredags var det möte på skolan. Så tyvärr ingen mosaikkurs för mig ännu. Måste komma iväg snart och få fart på bordet.... I fredags var det så dags för vår och C och R´s planerade utekväll. Tror vi pratat om det sedan de kom hit i november. Utan barn skulle vi åka och äta på Blue ginger, vansinningt bra Vietnamesisk restaurang. Karolina sov över hos W och Alexander var hemma hos familjens D´s maid som tog hand om deras 3 barn. Uppklädda satte vi oss i bilen och åkte iväg in mot stan. Med snacks och moussserande vin gick resan på dryga 1 och en halv timma snabbt! Nästa gång tar vi lite mer mousserande vin med oss! God mat och mysig kväll! Att få frossa i goda scampis och pilgrimsmusslor är bara så härligt! En 4-rätters middag med gott att dricka till! Vi skojade lite med Ramesh om att vi skulle vidare till en nattklubb! Det tar vi nästa gång vi slår oss lösa! Väl hemma igen satt Alexander och A i soffan och spelade PS3 trots att klockan var över halv tolv! Tror de hade haft en mysig kväll de också!

I lördags åkte Fredrik, Alexander och jag till stora Forum Mall i Koramangala, en resa på en timma. Där ekiperade vi Fredrik i lite nya, blommiga och kul skjortor, köpte några PS3-spel och lite böcker. Jag köpte en ny indisk kokbok och två romaner. Snabb lunch på Pizza Hut!
På kvällen var vi bjudna till familjen S för att hämta deras nyinköpta bord. 7 vuxna promenerad iväg för att hämta deras bord med 8 stolar. 4 ingenjörer funderade på hur vi bäst skulle få med oss allt. Vi la bordet upp och ner och la på alla 8 stolarna. På detta sätt gick vi några hundra meter innan vi kom på att "gubbarna" skulle bära hem bordet först. H och jag stannade kvar och vaktade de 8 stolarna. Många som vände sig om när vi satt på en gräsmatta i stolarna!!! Tillslut fick vi hem allt och kunde beställa pizza och ha en trevlig kväll tillsammans. Gubbarna spelade tv-spel!!!

Imorse tog Fredrik och jag en tur till Decathlon, sportaffären på landet för att försöka hitta ett par spikskor till Karolina. Men nej, några spikskor fanns inte. Så det blev lite golfpeggar, golfbollar och en ny golfpike istället! Får leta vidare efter spikskor. Känner på mig att det inte kommer att vara så enkelt!

Vi var sedan bjudna till våra nya tyska vänner på lunch. K hade lagat supergod mat. Hennes förrätt med kokt purjolök i dressing med kokt ägg var bland det godare jag ätit på länge. En mycket trevlig söndagseftermiddag i ett annat område än vårt. Alexander och deras Till går båda i 3:an och har både sport och extra sport tillsammans. De trivs bara ihop! Det var sariförsäljning på deras område och jag köpte mig en vacker cerise/orange sari med härliga dekorationer med påfågelfjädrar och blommor och en "baby-Krishna" på den del som ska hänga över axeln. Har inte sett sari med den här typ av dekoration tidigare.

Efter så här fullspäckade dagar är det inte utan att man önskar att det var helg igen! Men
Fredrik är nu bra i sin fot, Karolinas och min förkylning är bättre så nu hoppas vi på en bättre vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar