måndag 26 september 2011

Snart dags för "exams"

Nytt för Karolina i år är att hon har exams (perioder med prov). Med start på torsdag så börjar mitt-terminsproverna och före jul är nästa period. Hon har då prov i alla sina ämnen. Så på kvällarna ägnar vi oss nu åt att plugga till proven samtidigt som lite läxor ska göras! Idag förhörde jag henne på spanska glosor (fantastiskt vilket minne hon har och vad många ord hon lärt sig på denna korta tid) och Fredrik gick igenom matten med henne! På torsdag startar det alltså! Med minst ett prov varje dag. Jag hade trott att de som vid terminssluten hade ledigt resten av dagen och att Ramesh skulle hämta henne men så är inte fallet. Skoldagen fortsätter som vanligt! I 5 dagar har prov. Men sedan på torsdagen den 6 oktober är det lov och då åker vi till Goa i 4 dagar! Ska bli skönt och kul! Många fjärilar kommer att flyga runt i Karolinas mage på torsdag!

När mamma och pappa var på besök i våras hade de några testerflaskor parfym med sig till Mary (och Ramesh). Jag frågade Mary idag om hon hade någon parfym kvar. Och ja det hade hon. Hon använder ju bara varje söndag när hon går till kyrkan. Men hennes dotter använder däremot VARJE dag i skolan! Och även hennes son. Kommer dock inte ihåg om hon fick någon herrparfym! Men det var nog någon som passar en ung kille också. Jag berättade vad varje flaska skulle kosta om man skulle köpa dem. OCh hon höll på att svimma!

Gymmet var stängt imorse. De verkar stänga en dag i månaden för underhåll, så det fick bli en halvtimmas rask promenad runt i Palm Meadows, på gator där jag inte gått förut. Riktigt härligt i det soliga vädret. Det är nog 25 grader redan vid 8-tiden! Väl hemma igen så körde jag yoga en stund till dvd´n jag köpte i våras (eller faktiskt i julas). Drog för gardinerna så att Ramesh, som tvättade bilen, inte skulle se mig!

Sedan var det dags att plugga, att slutföra veckans två inlämningsuppgifter. Det gick riktigt bra faktiskt! Så nu är de inlämnade och klara! 2 dagar i förväg! Det kan dock behövas eftersom vi får besök av familjen S i slutet av october och då måste jag ligga lite före....Vid 12 drog vi, sex stycken tjejer, sedan iväg och åt indisk buffé på Herbs & Spices och prata pensions- och sjukförsäkringar för maiderna och chaufförerna. Jag har fortfarande några frågetecken om hur vi skulle kunna fortsätta att betala hemifrån. Trevligt hade vi också!

Alexander fick ju ett par knallröda fotbollsskor i lack förra veckan. Dessa skulle med idag då han har fotboll på måndagar. (Skönt att både spikskor och fotbollsskor ska med samma dag!) Igår kväll fick nog Alexander lätt panik då han insåg att han ju inte kan knyta skor! Och för att kunna använda sina nya, fina, röda fotbollsskor måste man kunna det. Men samtidigt som vi kollade på "Fångarna på fortet" igår så tränade han, och tränade. Han visade en viss frustration och kände väl en hel del press att han var tvungen att kunna det tills idag. Men innan programmet var slut så kunde han! Och det hade gått bra idag också! Jag hade inte tänkt så mycket på att han inte kunde knyta skor. Jag har ju knutit hans finskor men annars är det ju mest kardborre.... Men hursomhelst, nu KAN HAN knyta skor! Kanske ska han snart lära sig att knyta slipsen också? Eftersom Fredrik underkände min "enkla" slipsknut förra veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar