tisdag 13 september 2011

Insekter i riset!

Här gäller det att skölja grönsakerna 5 gånger för att få bort smuts och annat och för att inte bli sjuk. Jag har tack och lov inte haft så mycket insekter i grönsakerna men det har hänt att det varit en skalbagge i blomkålen och så. En sockerpåse gick jag tillbaka med en gång också då det krälade runt myror i den. Det visade sig sedan att det var en sändning som skulle skickas tillbaka. Men hur skulle jag kunna veta det när jag köpte påsen. I kväll skulle jag göra kycklinggryta med ris. När jag tog fram min burk med ris så krälade det insekter inuti! Och det riset som var helt nytt! Fyllde på burken i torsdags..... Bara att hälla ut det upphällda riset i kastrullen! Och sätta ut burken med ris i tvättstugan.... Fredrik fick stanna i affären och köpa nytt ris.... Började sedan titta i mitt skafferiskåp. Massor av döda insekter på hyllan. Ut med allt.. Torka av och kasta det som var gammalt. I popcornen krälade det också en del.... Usch och fy! Äckligt! Hoppas allt är borta nu. Efter vår andra pestcontrol har det varit lugnt på myrfronten.

Men vad snabba myror är! Idag var jag på ett möte om pension och sjukförsäkring för maider och chaufförer hos en dansk tjej. Någon tappade en croissant på golvet och vips var det 100 myror där och bar bort små bitar. 10 minuter senare var allt borta!
Det är 2 tjejer som håller på att dra igång ett projekt med att skaffa pension- och sjukvårdsförsäkring till maider och chaufförer. De hade bjudit in 2 försäkringsbolag för information idag. Intressant att de båda företagen var minst 30 minuter försenade (vilken inte verkade beröra dem alls), inget material hade de färdigt att visa utan satt bara och väntade på att vi skulle ställa frågor. Hade det varit i Sverige hade de haft presentationer och annat att visa. Men nej det är ju inte i Sverige utan i Indien! Att få sin maid och chaufför att tänka 20 år framåt och på sin framtid och pension är en intressant tanke. De tänker ju annars inte längre än till månadens slut. Jag måste bara sätta mig in i det och se om det lätt går att fortsätta att betala från Sverige. Verkade inte helt enkelt....Jag vill också att de bidrar med lika mycket som vi till deras pension.

Annars har jag tränat på gymmet, ätit lunch på klubben med C och M, gjort klart och skickat in mina uppgifter i mina kurser och bakat källarfranskor!
Kvällarna ägnar vi som vanligt mest åt att göra läxor. Ibland hinner vi kolla något på TV4Play eller SVT Play. Nu blir det ett avsnitt av "Halv åtta hos mig"!


Bilder på min nya sari. Mary har lovat ta hit en dam som kan ta mått på mig och sy upp blusen!

Vår nya lampa, som jag lovade en bild på för några veckor sedan! Visst är den snygg! Tack N för tipset och för att det var OK att jag köpte en likadan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar