torsdag 24 maj 2012

Tvätta köttet?

Alla vet säkert vid det här laget att jag i början hade svårt att vänja vid med en maid i huset hela dagarna. Jag tog ju också beslutet tidigt att jag ville laga maten själv. Eftersom jag tyckte jag hade så mycket tid. Jag har släppt mer och mer på matlagningen och även om jag lagar maten förbereder Mary oftast , och skalar potatisen och så. När vi kommer hem till Sverige kommer jag sakna den hjälpen och ha möjlighet att någon lagar maten (och givetvis någon som STÄDAR och TVÄTTAR)

Idag när Mary lagade sin goda " Beef Madras" frågade jag henne varför hon lagt oxfilén i vatten? "Jag tvättar den tre gånger innan jag tillagar den", blev hennes svar! "Gör inte du det, Madame"? Nej, mycket tvättar jag mycket och många gånger här i Indien, men inte köttet. Vet kompisar som gör det men har inte gjort det! Frågan är om jag måste börja?

Senare kom jag ut i köket igen och då bredde hon en tidning på bänkskivan. Snabbt kollade jag att det inte fanns några Cricket-bilder (det blir katastrof i huset om det försvinner cricket-bilder). Sen frågade jag varför? Jo, hon skulle kavla pori på tidningen. Hade glömt att jag har mängder av bakplåtspapper från Sverige!

Lite inkonsekvens kanske? 3 gånger tvätt för ena livsmedlet och det andra direkt på dagstidningen?

Idag gick vi och tränade direkt när barnen åkt till skolan för att sedan lägga oss vid poolen och sola och bada på förmiddagen! Skönt! Några sådana dagar till måste det bli....

Åkte och storhandlade på Hypercity i eftermiddag och fixade lite saker inför vår avskedsfest på lördag. Det mesta under kontroll tror jag!

Att leva i Indien är enligt Fredrik som att handla på IKEA. När man köpt något tillkommer en eller flera nya aktiviteter. Som med IKEA måste man tillbaka till affären många gånger innan allt är komplett!
Som idag när Ramesh hämtade Alexanders kavaj som äntligen var färdig. Den är för liten (redan) och i fickan är en burk (med en krita eller något insydd). Kvarglömd! Tillbaka igen.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar