tisdag 1 maj 2012

Science-exhibition och "lyxgolf"!

I går var det dags för Karolina och de andra i sexan och visa för föräldrarna vad de gjort för projekt i science (vetenskap). Karolinas grupp hade jobbat med Global Warming. De hade gjort en poster och en modell. Som de presenterade för besökarna. Jag gick runt och lyssnade på de flesta grupperna och var extra glad för att också Indus "community school" (för fattiga barn) fick vara med och presentera. En annan sak som fångade mitt intresse var ett arbete om ekologisk kosmetik. Känner att jag hade haft mycket att tillföra där!
Jag passade på att vara med en stund på Alexanders lektion och hade även ett trevligt samtal med Alexanders (och tidigare även Karolinas) spansklärare. Fantastisk trevlig tjej med rötterna i Panama och Los Angeles.



Måste medge att jag saknade att fira Valborgsmässoafton igår. Jag har varken saknat att fira jul eller påsk! Men att inte fira valborgsmässoafton, frysa lite grann, men fira vårens ankomst, kändes lite konstigt. Kanske för att Valborgsmässoafton är en ganska anspråkslös helg? Många minnen från valborg poppar upp! Kampen mellan vintern och våren, i Eksjö, när jag var liten. Som ALLTID våren vann! Valborgbal på Handels i Göteborg. Valborgsfester i Linköping. Valborgseld i Ulriksdal, Hökåsen och på Ringvallen! Fredriks trumpet-fanfar när vi halar flaggan hemma i Västerås.

Första maj idag. Fredrik ledig från jobbet men barnen i skolan. Som upplagt för golf! Vi hade därför bestämt med R oP att åka och provspela den nya golfbanan, Golfshire, ute vid Nandi Hills. Exakt en timma tog det att köra dit, vilket var helt OK. Ingen trafik idag när "alla" var lediga. Golfshire är en superlyxig anläggning som nyss öppnat och inte är helt klart. De bygger superlyxiga hus runt om golfbanan, för sju miljoner kronor styck. Klubbhuset liknar inget annat klubbhus man tidigare sätt. Pampigt som värsta lyxhotell. Här finns pool, restaurang, squashbana, omklädningsrum, duschar och mycket annat med en supermodern finish! Helt klart överdrivet flådigt! Här kör man också golfbil, vilket var första gången för mig. Två caddies åker med där bak med bagarna! Bollarna  på övningsgreen låg perfekt upplagda i pyramider. Banan är svår med massor av bunkrar och vatten (det mesta utan vatten nu och vi undrar om de kommer att ha råd att fylla upp alla dammar med vatten?) Lite lätt förvirrat kändes det de första hålen när man inte känner banan och  man ska tillbaka till sin golfbil där klubborna finns. Banan är FÖR svår för mig. I alla fall tills man lärt sig hur hålen ser ut. Hål där bunker på bunker radas upp efter varandra över halva fairway gör det helt klart svårtspelat. När man ser på banguiden är det tänkt som en väldigt grön bana med mycket vatten. Om man jämförde verkligheten med bilderna så fanns inte mycket gemensamt förutom alla bunkrarna och green med hål. Att greenerna var så snabba så att bollen rullade för långt bara man tittade på den gjorde det inte lättare. Hur många bollar jag spelade bort vill jag helst glömma! Kul dock att testa! Fredrik spelade ganska anständigt! Och vi hade en LÅNG men trevlig dag på denna superlyxiga skapelse! Vi avslutade men en SEN lunch med utsikt över Nandi Hills innan vi åkte hemåt igen.









Mary hade förberett en kycklingcurry och en blomkålscurry. Kändes verkligen skönt att bara behöva värma mat efter denna långa dag på golfbanan.

Imorgon spelar jag på vanliga Clover igen! Hoppas det går bättre!

1 kommentar:

  1. Du får det att låta så härligt, att till och med jag blir lite sugen.
    Antar att den känslan går över snart, men ändå!
    Kram/H

    SvaraRadera